BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Płeć w podręcznikach szkolnych na przykładzie podręczników do klasy I szkoły podstawowej
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Liliana Tomaszewska
Abstrakt:

Autorka doniesienia analizowała trzy podręczniki z 42 dopuszczonych do użytku szkolnego na poziomie pierwszego etapu edukacji w szkole podstawowej. Analizowane podręczniki: Nowe już w szkole (Nowa Era); Nasza klasa (Wydawnictwo Grupa Edukacyjna); Gra w kolory (Juka-91). Badaczka zauważa, że w pierwszym podręczniku autorzy zamieścili wiele realistycznych zdjęć, ale nie udało im się uniknąć polaryzacji płci w obu częściach książki. Chłopców i mężczyzn ukazano w trakcie wykonywania atrakcyjnych czynności, mających na celu relaks; na jednym rysunku tylko mama i tata razem wykonywali kolację. Sprzątanie natomiast wykonywały same kobiety, przygotowanie rodziny do wakacyjnego wyjazdu – mama z córką, mama i córka piekły ciasto, mama wykonywała zakupy, a bajki czytał tata. Techniczne czynności były domeną ojców i chłopców, podobnie spacery i wycieczki. Natomiast w drugim z analizowanych podręczników chłopców przedstawiano jako osoby powodujące niebezpieczeństwo, a dziewczynki – jako pomagające, wzór do naśladowania w sytuacjach komunikacyjnych. W trzecim z omawianych podręczników podobnie jak w pierwszym mężczyzn przedstawiano jako wykonujących atrakcyjniejsze czynności niż kobiety. Z kolei kobiety pełniły funkcję strażniczek domowego ogniska. Badaczka zwraca uwagę na fakt, że analizowane podręczniki pokazują stereotypowy obraz ról kobiecych i męskich, co dla dzieci – obserwujących w domach inne realia – może być niezrozumiałe.

Deskryptory TESE: płeć, płeć męska, płeć żeńska, podręcznik, zachowania społeczne
TESE descriptors: gender, male, female, textbook, social behaviour
Publikacje:
  • Tomaszewska, L. (2011). Płeć w podręcznikach szkolnych na przykładzie podręczników do klasy I szkoły podstawowej. W: A. Tyl (red.), Nauczyciel wczesnej edukacji wobec zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej, kulturowej i społecznej (s. 74-84). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"