Tytuł badania: |
Płeć, wiek, wykształcenie oraz pełnione role a rozwój myślenia moralnego odwołującego się do troski i odpowiedzialności |
Instytucja: |
|
Data: |
[2007] |
Badacz: |
Dorota Czyżowska |
Abstrakt: |
Badaniem objęto 122 osoby w wieku od 20 do 83 lat. W próbie badawczej znalazło się 71 kobiet i 51 mężczyzn. Wszyscy respondenci legitymowali się co najmniej średnim wykształceniem; 22 osoby studiowały, 65 miało wykształcenie wyższe, a pozostali – średnie. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Wywiad Rozumowania Moralnego Odwołującego się do Etyki Troski, opracowany przez Evę Elisabeth Skoe. Każdy wywiad przeprowadzony w ramach badania nagrano, a następnie sporządzono jego dokładną transkrypcję. Wywiady były analizowane i oceniane przez dwóch niezależnych sędziów kompetentnych na podstawie podręcznika oceny Skoe (1993). Na podstawie wyników badania stwierdzono, że wśród kobiet dominował poziom przejściowy rozumowania moralnego – prezentowało go 42% wszystkich badanych w tej grupie. Wśród mężczyzn natomiast dominowały osoby reprezentujące drugi poziom myślenia moralnego (47,7%). Nie stwierdzono, by płeć różnicowała badanych na poziomie istotności statystycznej w zakresie rozumowania moralnego. Zmienna wieku również nie miała wpływu na poziom myślenia moralnego odwołującego się do etyki troski. Istotne różnice natomiast wystąpiły między osobami o różnym poziomie wykształcenia. Respondenci z wykształceniem średnim prezentowali niższy poziom myślenia moralnego niż studenci i osoby z wyższym wykształceniem. Potwierdzono istnienie związku między wykształceniem a poziomem rozumowania moralnego w grupie kobiet. Studentki i badane z wyższym wykształceniem charakteryzowały się wyższym poziomem rozumowania moralnego niż pozostałe badane.
|
Autorskie słowa kluczowe: |
płeć, myślenie moralne, etyka troski i odpowiedzialności, role społeczne |
Author's Keywords: |
sex, moral reasoning, the ethic of care, role taking |
Deskryptory TESE: |
płeć, płeć męska, płeć żeńska, rozumowanie, wiek, osobowość, wychowanie moralne |
TESE descriptors: |
gender, male, female, reasoning, age, personality, moral education |
Publikacje: |
- Czyżowska, D. (2008). Płeć, wiek, wykształcenie oraz pełnione role a rozwój myślenia moralnego odwołującego się do troski i odpowiedzialności. Psychologia Rozwojowa, 1, 49-57.
|