BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Płeć, temperament a skłonność do ryzyka
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Monika Stawiarska-Lietzau
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: 1) Czy między mężczyznami i kobietami istnieje różnica w poziomie skłonności do ryzyka? 2) Czy skłonność do ryzyka pozostaje w związku z cechami temperamentu? 3) Czy istnieją między kobietami i mężczyznami różnice w zakresie cech temperamentu skorelowanych ze skłonnością do ryzyka? Do zebrania materiału badawczego posłużono się Testem Preferencji Decyzyjnych (TPD), Testem Zachowań Ryzykownych (TZR) oraz kwestionariuszem Formalna Charakterystyka Zachowania – Kwestionariusz Temperamentu (FCZ – KT). Badaniem objęto 590 osób (300 kobiet i 290 mężczyzn) w wieku od 19 do 25 lat. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że mężczyzn cechował wyższy poziom skłonności do ryzyka. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano u kobiet istotne związki skłonności do ryzyka z aktywnością emocjonalną, z kolei u mężczyzn – z aktywnością i wytrzymałością. Dodatkowo ustalono, że reaktywność emocjonalna była cechą, która najmocniej różnicowała obie płcie w zakresie związków z podejmowaniem ryzyka.

Deskryptory TESE: płeć, osobowość, zachowania, zachowania społeczne, postawa, płeć męska, płeć żeńska
TESE descriptors: gender, personality, behaviour, social behaviour, attitude, male, female
Publikacje:
  • Stawiarska-Lietzau, M. (2006). Płeć, temperament a skłonność do ryzyka. Psychologia Rozwojowa, 3, 69-80.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"