BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Płeć psychologiczna jako czynnik ryzyka zaburzeń zachowania młodzieży w drugiej fazie adolescencji
Instytucja:
Data: [2000]
Badacz: Anna Brzezińska, Jolanta Dąbrowska, Małgorzata Pełkowska, Joanna Staszczak
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie: czy i jaki istnieje związek pomiędzy płcią psychologiczną a funkcjonowaniem młodzieży w okresie II fazy adolescencji, z uwzględnieniem płci biologicznej (dziewczęta i chłopcy) oraz typu środowiska wychowawczego, w którym dokonuje się proces socjalizacji w tym okresie życia (liceum ogólnokształcące, zasadnicza szkoła zawodowa i zakład poprawczy). Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Inwentarz do Oceny Płci Psychologicznej (IPP) autorstwa Alicji Kuczyńskiej. Badaniem objęto sześć grup: uczennice klasy czwartej liceum ogólnokształcącego (N = 35); uczniów klasy czwartej liceum ogólnokształcącego (N = 26); uczennice klasy drugiej zasadniczej szkoły zawodowej (N = 35); uczniów klasy drugiej zasadniczej szkoły zawodowej (N = 35); wychowanki zakładu poprawczego (N = 31); wychowanków zakładu poprawczego (N = 33). Łącznie w badaniu wzięło udział 195 osób. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że dziewczęta z zakładu poprawczego cechował najniższy poziom kobiecości oraz najwyższy poziom męskości w porównaniu z pozostałymi rówieśniczkami. Wykazano również, że chłopcy z zakładu poprawczego przy podobnym poziomie męskości jak u uczniów z liceum ogólnokształcącego oraz szkoły zawodowej charakteryzowali się jednocześnie najwyższym poziomem kobiecości (w porównaniu z rówieśnikami). Na podstawie uzyskanego materiału ustalono również, że dziewczęta i chłopcy z liceum ogólnokształcącego znacznie różnili się typem płci psychologicznej. Okazało się, że dziewczęta były kobiece lub zróżnicowane, z kolei chłopcy – męscy lub androgyniczni. Dodatkowo sformułowano wniosek o powiązaniu typu płci psychologicznej z przynależnością do określonego środowiska wśród dziewcząt.

Deskryptory TESE: płeć, płeć żeńska, płeć męska, młodzież, zachowania, zachowania społeczne
TESE descriptors: gender, female, male, youth, behaviour, social behaviour
Publikacje:
  • Brzezińska, A., Dąbrowska, J., Pełkowska, M. i Staszczak, J. (2002). Płeć psychologiczna jako czynnik ryzyka zaburzeń zachowania u młodzieży w drugiej fazie adolescencji. Czasopismo Psychologiczne, 1, 75-85.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"