BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Płeć psychologiczna i jej związek z rozumowaniem moralnym
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Dorota Czyżowska
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie: Czy istnieje związek między typem płci psychologicznej a poziomem rozwoju rozumowania moralnego? Do zebrania materiału badawczego posłużono się Inwentarzem Płci Psychologicznej (IPP) autorstwa A. Kuczyńskiej oraz Testem Rozumienia Problemów (TRP) Jamesa Resta w adaptacji A. Niemczyńskiego i T. Stawarz. Badaniem objęto 102 osoby (w tym 56 kobiet i 46 mężczyzn). Średnia wieku respondentów wyniosła 21 lat. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że dla 51% ankietowanych kulturowe standardy rodzaju nie były szczególnie ważne w określaniu własnej osoby i nie ma w tym zakresie zasadniczych różnic między kobietami i mężczyznami. Jednocześnie ustalono, że 49% badanych pozostawało pod silnym wpływem stereotypowego podziału na kobiecość i męskość. Ponadto wykazano, że ankietowane kobiety częściej niż mężczyźni kierowały się moralnością intuicyjnego humanizmu. Odnotowano również, że męscy mężczyźni, rozważając moralne dylematy, częściej niż mężczyźni o pozostałych typach płci psychologicznej reprezentowali konkretno-indywidualistyczny punkt widzenia.

Deskryptory TESE: postawa, zachowania, płeć, płeć męska, płeć żeńska, rozumowanie, student
TESE descriptors: attitude, behaviour, gender, male, female, reasoning, student
Publikacje:
  • Czyżowska, D. (2006). Płeć psychologiczna i jej związek z rozumowaniem moralnym. Psychologia Rozwojowa, 3, 49-58.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"