BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Płeć niepełnosprawnego dziecka a psychospołeczne funkcjonowanie jego matki
Instytucja:
Data: 2006 – 2007
Badacz: Agnieszka Masłowiecka
Abstrakt:

Celem badania była analiza, w jaki sposób posiadanie dziecka określonej płci wpływa na postrzeganie siebie matki. Badanie przeprowadzono w Białymstoku, w Ośrodku Wczesnej Pomocy „Dać Szansę” przy Samodzielnym Publicznym Dziecięcym Szpitalu Klinicznym. Próbę badawczą stanowiło 115 matek dzieci w wieku do siódmego roku życia, u których zdiagnozowano upośledzenie umysłowe. W tym zbadano: 41,7% matek dziewczynek i 58,3% matek chłopców. Wykształcenie matek najczęściej było średnie – 47,8% (wyższe – 22,1%; zawodowe – 30,1%). 53,9% matek było aktywnych zawodowo, 12,2% wychowywało dzieci samotnie, pozostałe deklarowały obecność partnera (najczęściej ojca dziecka). Do zebrania materiału posłużono się m.in. Skalą Terman-Merrill, Kwestionariuszem Poczucia Pętna, Kwestionariuszem CISS-S czy Skalą Lęku Przed Negatywną Oceną Leary-ego i Kowalskiego. W wyniku badania dowiedziono, że matki chłopców wydają się znajdować w sytuacji wyjątkowo trudnej psychologicznie. W porównaniu z matkami dziewczynek o wiele częściej stosowały strategie unikowe, co najprawdopodobniej oznacza, że nie widziały możliwości rozwiązania problemów, z którymi się zmagają. Badania wykazały ponadto, że niechętnie stawały się członkami grup wsparcia i stowarzyszeń, co mogło wynikać z istniejących w społeczeństwie przekonań na temat ról związanych z płcią. W przeciwieństwie do nich matki dziewczynek stosowały częściej sposoby skoncentrowane na zadaniu, w związku z czym były nastawione na rozwiązywanie problemów, a nie dystansowanie się wobec nich.
 

Author's Keywords: disability, self-esteem, motherhood, sex, mental handicap, social anxiety, collective self-esteem
Deskryptory TESE: płeć, upośledzenie fizyczne, rodzice, opieka nad dzieckiem, relacja rodzice – dziecko
TESE descriptors: gender, physical disability, parents, childcare, parent-child relation
Publikacje:
  • Masłowiecka, A. (2010). Trudna miłość: płeć niepełnosprawnego dziecka a psychospołeczne funkcjonowanie jego matki. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 14, 71-80.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"