BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Płeć kulturowa nauczycieli. Funkcjonowanie w roli zawodowej
Data: styczeń 2006 – maj 2006
Badacz: Mariola Chomczyńska-Rubacha, Krzysztof Rubacha
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono przede wszystkim w celu weryfikacji teorii rozwoju ról płciowych J.H. Block jako systemu pojęć i kategorii empirycznych, wyjaśniających zmienność działania edukacyjnego nauczycieli. Do zmiennych pośredniczących zaliczono poczucie własnej skuteczności nauczycieli i strategie wychowawcze nauczycieli (wzmocnienie, rozwój, przystosowanie ideologii). Zmienną zależną było odgrywanie roli nauczyciela. Przedmiotem badania uczyniono: poczucie własnej skuteczności nauczycieli o zróżnicowanych stadiach rozwoju roli płciowej; strategie wychowawcze nauczycieli o różnych stadiach rozwoju roli płciowej; pełnienie roli nauczyciela przez badanych w różnych stadiach rozwoju roli płciowej; pełnienie roli nauczyciela przez badanych prezentujących zróżnicowane strategie wychowawcze; role płciowe, poczucie skuteczności i strategie wychowawcze jako determinanty pełnienia roli nauczyciela. Przebadano łącznie 250 osób, ale od 189 uzyskano kompletne dane. Dodatkowo odrzucono wyniki 34 osób na podstawie kryterium aprobaty społecznej. W badanej próbie znalazło się 66% kobiet i 34% mężczyzn. Byli to nauczyciele wszystkich głównych przedmiotów, pracujący w szkołach w całej Polsce, legitymujący się wyższym wykształceniem, pochodzący zarówno z dużych miast, jaki i ze wsi. Nie obalono w całości teorii Block na temat rozwoju ról płciowych. Na podstawie wyników badania obalono twierdzenia mówiące o stadium konformizmu, sumienności oraz integracji. Stwierdzono, że przywiązanie nauczyciela do stereotypów usztywnia działania wychowawcze i nadaje im wymiar typizujący – w odniesieniu zarówno do przekazów na temat płci, jak i do przekazywania wiedzy i ukierunkowywania aktywności uczniów.

Deskryptory TESE: płeć, płeć męska, płeć żeńska, nauczyciel, zawód nauczyciela
TESE descriptors: gender, male, female, teacher, teaching profession
Publikacje:
  • Chomczyńska-Rubacha, M. i Rubacha, K. (2007). Płeć kulturowa nauczycieli. Funkcjonowanie w roli zawodowej. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"