BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Płeć i środowisko edukacyjne a aprobata społeczno-moralna przemocy interpersonalnej przez dorastających
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Adam Frączek, Małgorzata Rutkowska
Abstrakt:

Celem badania było zorientowanie się w tym, jak kształtuje się aprobata społeczno-moralna ekstremalnych form agresji i przemocy w grupie dorastającej młodzieży. Objęto nim 316 uczniów różnych typów szkół ponadpodstawowych w jednym ze średniej wielkości miast w centralnej Polsce. W próbie znalazło się 136 kobiet i 180 mężczyzn. Wiek badanych mieścił się w przedziale 14-24 lat. Do pomiaru aprobaty społeczno-moralnej agresji posłużono się Inwentarzem Aprobaty Społeczno-Moralnej Agresji Interpersonalnej (IAS-MAI, Frączek, Dominiak, Kulawska, 2009). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że niezależnie od płci i ścieżki edukacyjnej respondenci bardziej akceptowali „łagodniejsze” formy agresji w postaci ironii, ekspresji złości, ewentualnie groźby niż formy drastyczne w postaci pobicia, zabójstwa czy tortur. W zakresie uzasadnienia agresji/przemocy badani prezentowali większą aprobatę dla racji obronno-prospołecznych (samoobrona, obrona kogoś lub własności) niż dla zachowań będących rezultatem afektu (złość, brak porozumienia) lub agresji użytej instrumentalnie (karanie). Zależność ta również była niezależna od płci i ścieżki kształcenia badanych. Badanie ujawniło wysokie pozytywne korelacje między aprobatą różnych aspektów i form agresji, a także wysokie pozytywne korelacje między aprobatą specyficznych okoliczności uzasadniających zastosowanie agresji/przemocy. Relatywnie mniejszą aprobatę dla różnych form agresji przejawiały dziewczęta niż chłopcy, przy czym różnice istotne statystycznie stwierdzono jedynie w przypadku drastycznych form przemocy. W przypadku sytuacji uzasadniających zastosowanie przemocy dziewczęta wyrażały aprobatę mniej „entuzjastycznie” niż chłopcy, szczególnie w przypadku stosowania drastycznych form agresji w obronie własności.

Autorskie słowa kluczowe: adolescencja, płeć, postawy, aprobata agresji/przemocy, typ szkoły
Author's Keywords: adolescence, sex, attitudes, approval of aggresion/violence, type of school
Deskryptory TESE: przemoc, postawa, płeć, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, środowisko
TESE descriptors: violence, attitude, gender, secondary school, vocational school, environment
Publikacje:
  • Frączek, A. i Rutkowska, M. (2012). Płeć i środowisko edukacyjne a aprobata społeczno-moralna przemocy interpersonalnej przez dorastających. Ruch Pedagogiczny, 3, 57-67.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"