Tytuł badania: |
Płeć i środowisko edukacyjne a aprobata społeczno-moralna przemocy interpersonalnej przez dorastających |
Instytucja: |
|
Data: |
[2012] |
Badacz: |
Adam Frączek, Małgorzata Rutkowska |
Abstrakt: |
Celem badania było zorientowanie się w tym, jak kształtuje się aprobata społeczno-moralna ekstremalnych form agresji i przemocy w grupie dorastającej młodzieży. Objęto nim 316 uczniów różnych typów szkół ponadpodstawowych w jednym ze średniej wielkości miast w centralnej Polsce. W próbie znalazło się 136 kobiet i 180 mężczyzn. Wiek badanych mieścił się w przedziale 14-24 lat. Do pomiaru aprobaty społeczno-moralnej agresji posłużono się Inwentarzem Aprobaty Społeczno-Moralnej Agresji Interpersonalnej (IAS-MAI, Frączek, Dominiak, Kulawska, 2009). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że niezależnie od płci i ścieżki edukacyjnej respondenci bardziej akceptowali „łagodniejsze” formy agresji w postaci ironii, ekspresji złości, ewentualnie groźby niż formy drastyczne w postaci pobicia, zabójstwa czy tortur. W zakresie uzasadnienia agresji/przemocy badani prezentowali większą aprobatę dla racji obronno-prospołecznych (samoobrona, obrona kogoś lub własności) niż dla zachowań będących rezultatem afektu (złość, brak porozumienia) lub agresji użytej instrumentalnie (karanie). Zależność ta również była niezależna od płci i ścieżki kształcenia badanych. Badanie ujawniło wysokie pozytywne korelacje między aprobatą różnych aspektów i form agresji, a także wysokie pozytywne korelacje między aprobatą specyficznych okoliczności uzasadniających zastosowanie agresji/przemocy. Relatywnie mniejszą aprobatę dla różnych form agresji przejawiały dziewczęta niż chłopcy, przy czym różnice istotne statystycznie stwierdzono jedynie w przypadku drastycznych form przemocy. W przypadku sytuacji uzasadniających zastosowanie przemocy dziewczęta wyrażały aprobatę mniej „entuzjastycznie” niż chłopcy, szczególnie w przypadku stosowania drastycznych form agresji w obronie własności. |
Autorskie słowa kluczowe: |
adolescencja, płeć, postawy, aprobata agresji/przemocy, typ szkoły |
Author's Keywords: |
adolescence, sex, attitudes, approval of aggresion/violence, type of school |
Deskryptory TESE: |
przemoc, postawa, płeć, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, środowisko |
TESE descriptors: |
violence, attitude, gender, secondary school, vocational school, environment |
Publikacje: |
- Frączek, A. i Rutkowska, M. (2012). Płeć i środowisko edukacyjne a aprobata społeczno-moralna przemocy interpersonalnej przez dorastających. Ruch Pedagogiczny, 3, 57-67.
|