Abstrakt: |
Badanie przeprowadzone wśród uczniów początkowych klas szkoły podstawowej miało na celu weryfikację hipotezy mówiącej, że u chłopców z trudnościami w nauce ujawni się zróżnicowanie wyników testów słownych w porównaniu z bezsłownymi, natomiast u dziewcząt nastąpi globalne obniżenie wyników. Badaniem objęto 99 dzieci, które napotkały wiele trudności w opanowaniu programu szkolnego, głównie w zakresie nauki czytania i pisania. Wiek badanych mieścił się w przedziale 8-11 lat (średnia 9,10). Wśród badanych było 35 dziewcząt i 64 chłopców. W badaniu wykorzystano polską wersję skali D. Weschlera dla dzieci w wieku 6-16 lat (WISC-R), czyli indywidualny profilowy test inteligencji, składający się ze skali słownej i bezsłownej. Skalę słowną tworzyło pięć testów zasadniczych: Wiadomości, Rozumienie, Arytmetyka, Podobieństwa i Słownik, oraz test zastępczy – Powtarzanie Cyfr. Z kolei skalę bezsłowną tworzyło pięć testów zasadniczych: Uzupełnianie Obrazków, Wzory z Klocków, Układanki i Kodowanie, oraz test zastępczy – Labirynty. W badaniu wykorzystano 11 testów, w tym sześć ze skali słownej i pięć z bezsłownej. Wyniki badania nie pozwoliły jednoznacznie potwierdzić hipotezy – nie zanotowano istotnej różnicy między średnimi ilorazami w skali pełnej u chłopców i dziewcząt. Charakterystyczną cechą dla chłopców okazało się zróżnicowanie wyników między skalą słowną i bezsłowną (większe deficyty w zakresie sprawności wykonawczych niż werbalnych), czego nie zaobserwowano u dziewcząt. Dziewczęta osiągnęły najniższe wyniki dla testów: Wiadomości, Powtarzanie Cyfr i Układanki, najwyższe zaś dla testu Kodowania. Chłopcy z kolei najniższe wyniki uzyskali w Wiadomościach, Powtarzaniu Cyfr, Porządkowaniu Obrazków, Układankach i Kodowaniu, najwyższe w Rozumieniu. |