Obserwuj
Tytuł badania: |
Płeć a wyniki egzaminów zewnętrznych w szkołach podstawowych i gimnazjach woj. śląskiego |
Instytucja: |
|
Data: |
2007 |
Badacz: |
Marek Kaczmarzyk, Piotr Łaszczyca |
Abstrakt: |
Celem badania było wyjaśnienie, czy i w jaki sposób płeć wpływa na wyniki egzaminów zewnętrznych w szkołach podstawowych i gimnazjalnych. Badacze przyjęli hipotezę o wpływie płci na wyniki egzaminów zewnętrznych na podstawie istnienia różnic w kompetencjach poznawczych pomiędzy płciami. Badanie zostało przeprowadzone na podstawie wyników sprawdzianu po szkole podstawowej oraz egzaminów gimnazjalnych z lat 2004 i 2005 w województwie śląskim. Ogółem do sprawdzianu po szkole podstawowej przystąpiło 115 488 uczniów, a do egzaminu gimnazjalnego – około 127 021. Analizie poddano wskaźniki łatwości zadań dla obu płci. Wnioski z badania pozwoliły wyodrębnić zestaw zadań, z którymi radzili sobie chłopcy (np. z wykorzystaniem wizualizacji, przeliczaniem jednostek, informacją zapisana w postaci schematu, wykresu, tabeli, z wyraźną sekwencyjnością itp.), i te, z którymi lepiej poradziły sobie dziewczęta (zadania otwarte, wymagające rozumienia tekstu, jego streszczenia i sformułowania konkluzji, zawierające terminy językowe, związane z operowaniem czasem itp.). Wnioski pozwolą skonstruować w przyszłości testy preferujące jedną płeć.
|
Deskryptory TESE: |
ewaluacja, egzamin, uczeń, szkolnictwo podstawowe, test standaryzowany, płeć, płeć żeńska, płeć męska |
TESE descriptors: |
evaluation, examination, pupil, primary education, standardised test, gender, female, male |
Publikacje: |
- Kaczmarzyk, M. i Łaszczyca, P. (2007). Płeć a wyniki egzaminów zewnętrznych w szkołach podstawowych i gimnazjach woj. śląskiego. Egzamin : Biuletyn Badawczy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, 13. Pobrane z http://www.cke.edu.pl/images/stories/badania/biul_13.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.