BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy rodzicielskie w percepcji dorastających a poziom ich aspiracji edukacyjnych
Instytucja:
Data: 1998
Badacz: Wiesław Sikorski
Abstrakt:

Przedmiotem badania był wpływ postaw rodzicielskich (w percepcji młodzieży) na poziom aspiracji edukacyjnych dzieci. W badaniach wzięło udział łącznie 221 uczniów klas pierwszych i trzecich z zasadniczych i średnich szkół zawodowych, w tym 113 chłopców i 108 dziewcząt. Szkoły dobrano losowo. Do pomiaru posłużono się ankietą i kwestionariuszem Stosunki między rodzicami a dziećmi Roego i Siegelmana. W ankiecie znalazło się 20 pytań związanych z aspiracjami badanych i stylem kierowania wychowawczego, stosowanego przez rodziców. Poziom aspiracji edukacyjnych ustalono na podstawie planów dalszego kształcenia się: wysoki – gdy uczeń chciał ukończyć w przyszłości studia, średni – jeśli planował ukończenie jedynie średniej szkoły, niski – jeśli chciał ukończyć tylko zasadniczą szkołę zawodową. Badanie wykazało, że uczniowie postrzegają matkę jako bardziej znaczącą w domu niż ojciec. Uważają, że jest bardziej niż ojciec ochraniająca i kochająca, ale prawie tak samo wymagająca. Ojców częściej niż matki określano jako liberalnych i odrzucających w swoich postawach rodzicielskich. Matki także – w opinii badanych uczniów – bardziej angażowały się w określanie i realizowanie ich indywidualnych planów perspektywicznych. Matki według uczniów częściej z nimi rozmawiały i pomagały w rozwiązywaniu problemów, bardziej także interesowały się problemami szkolnymi dzieci, ich sukcesami i porażkami życiowymi. Uczniowie o wysokich aspiracjach edukacyjnych uważały matki za ochraniające i kochające, rzadziej – za wymagające. Niezbyt duże wymagania stawiały córki odrzucających matek i synowie matek liberalnych. Córki uważające swoje matki za ochraniające i synowie uznający swoje matki za wymagające stawiali sobie średnie wymagania edukacyjne. Aspiracjom edukacyjnym młodzieży najbardziej sprzyjała wymagająca postawa ojców – tak samo w przypadku synów i córek. Odrzucający i liberalni ojcowie wpływali na formułowanie niskich aspiracji edukacyjnych zarówno u swoich córek, jak i synów. Uczniowie zasadniczych szkół zawodowych postrzegali najczęściej swoich ojców jako odrzucających i liberalnych; mieli jednocześnie niskie aspiracje edukacyjne. Uczniowie liceum i technikum, mający wysokie i średnie aspiracje edukacyjne, postrzegali swoich ojców częściej jako ochraniających. Według 40,2% badanych na poziom ich aspiracji edukacyjnych miały wpływ przede wszystkim kontakty rówieśnicze, według 38,1% rodzice, według 21,7% zaś – szkoła.

Deskryptory TESE: przejście ze szkoły średniej do wyższej, rodzina, rodzice, relacja dorosły – dziecko, relacja rodzice – dziecko, wychowanie dziecka
TESE descriptors: transition from upper secondary to higher education, family, parents, adult-child relation, parent-child relation, child rearing
Publikacje:
  • Sikorski, W. (2000). Postawy rodzicielskie w percepcji dorastających a poziom ich aspiracji edukacyjnych. Psychologia Wychowawcza, 2-3, 190-200.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"