Abstrakt: |
Przedmiotem badania były postawy młodzieży i policjantów wobec sprawcy błędu – gdy był nim nastolatek albo policjant. Badaniem objęto 20 policjantów i 20 policjantek ze Szkoły Policyjnej w Brzegu oraz 20 dziewcząt i 20 chłopców z jednego z liceów ogólnokształcących w Opolu. Badani otrzymali opis incydentu, w którym sprawcą był albo policjant, albo uczeń liceum zawodowego. Poproszono badanych o ocenę zdarzenia na dwunastopunktowej Skali Tolerancji i ocenę sprawcy (z wykorzystaniem listy cech). Badanie wykazało, że respondenci, zarówno policjanci, jak i uczniowie, są bardziej tolerancyjni wobec sprawcy nastolatka niż policjanta. Ponadto wobec błędu policjanta bardziej tolerancyjni okazali się sami policjanci niż uczniowie, a wobec błędu nastolatka bardziej tolerancyjni byli policjanci niż młodzież wobec błędu policjanta. Uczniowie byli bardziej tolerancyjni wobec błędu nastolatka niż wobec błędu policjanta. Badanie wykazało, że policjanci są skłonni bardziej pozytywnie oceniać sprawcę, niż czyni to młodzież. |