BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rozmiary zagrożenia nieprzystosowaniem społecznym dzieci w wieku wczesnoszkolnym w środowisku małomiasteczkowym na przykładzie wybranych szkół w Zgierzu
Instytucja:
Data: 1993 – 1996
Badacz: Wiesław Skoczylas
Abstrakt:

Celem badania była analiza zachowań antagonistyczno-destruktywnych dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Badaniem objęto 326 uczniów (177 chłopców, 149 dziewcząt) z klas drugich i trzecich SP nr 11 w Zgierzu oraz z klas trzecich i czwartych SP nr 6 w Zgierzu (szkoły, w których rada pedagogiczna wyraziła zgodę na zorganizowanie studenckich warsztatów profilaktyczno-resocjalizacyjnych). Zastosowano kryteria Skali Nieprzystosowania Społecznego w opracowaniu L. Pytki (1993) dotyczące niepowodzeń szkolnych, roli kolegi w grupie i dziecka w rodzinie, zachowań środowiskowych wynikających z uwarunkowań antyspołecznych, socjokulturowych i biopsychicznych. Najwięcej uczniów o zachowaniach patologicznych odnotowano w klasach trzecich, w SP nr 6 20%, w SP nr 11 21,12%; w klasach drugich średnio 17,64%, w klasach czwartych 16,23%. Największe nasilenie zjawiska odnotowano w podskalach dotyczących nieprzystosowania szkolnego oraz niekorzystnych czynników socjokulturowych, znaczące wartości wystąpiły też w podskali dotyczącej nieprzystosowania rówieśniczego. Stwierdzono, że rodzaje zachowań autodestrukcyjnych w klasach drugich mogą świadczyć o trudnościach adaptacyjnych dzieci w grupie rówieśniczej; nasilenie zjawiska w klasach czwartych pojawiało się w kontekście identyfikacji z wzorcami podkulturowymi tworzących się grup nieformalnych. W zakresie zachowań antyspołecznych zaobserwowano ogólnie niskie wartości stenowe; w klasach czwartych następował charakterystyczny wzrost takich zachowań. Stwierdzono, że: rozmiar zjawiska można określić jako duży i mający poważne znaczenie w pracy edukacyjnej w szkole; nasilenie wartości skalowych dotyczących uwarunkowań socjokulturowych było charakterystyczne dla specyfiki małego miasta ze swoistymi przejawami zagrożenia kryminogennego tego środowiska; przebieg patologii wskazywał na konieczność szczegółowej diagnozy dzieci w wieku wczesnoszkolnym i podjęcia działań profilaktycznych.

Deskryptory TESE: niepowodzenie szkolne, zachowania społeczne, szkoła podstawowa, środowisko społeczno-kulturowe, uczeń, obszar miejski
TESE descriptors: school failure, social behaviour, primary school, socio-cultural environment, pupil, urban area
Publikacje:
  • Skoczylas, W. (1999). Rozmiary zagrożenia nieprzystosowaniem społecznym dzieci w wieku wczesnoszkolnym w środowisku małomiasteczkowym na przykładzie wybranych szkół w Zgierzu. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Paedagogica, 3, 13-17.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"