Tytuł badania: |
Rozmowa z perspektywy nauczyciela i ucznia |
Instytucja: |
|
Data: |
2000 |
Badacz: |
Ewa Bochno |
Abstrakt: |
Główne pytanie badawcze brzmi: jakie oddziaływania wychowawcze tworzą nauczycielki poprzez rozmowy z uczniem? Badanie przeprowadzono w trzecich klasach szkół podstawowych wśród 10 nauczycielek i 60 uczniów. Próba badawcza szkół i klas oraz nauczycielek została dobrana losowo, natomiast uczniowie zostali wybrani celowo (ze względu na płeć i nauczycielską opinię o uczniu). Badanych poproszono o przeprowadzenie rozmowy pomiędzy sobą (nauczyciel i uczeń) na tematy związane z codziennymi dyskusjami w szkole/klasie. Dodatkowo przeprowadzono indywidualne rozmowy z respondentami (trzy rozmowy z nauczycielkami, jedną rozmowę z uczniem). Wykorzystano technikę obserwacji (przysłuchiwanie się rozmowom oraz hospitacja trzech jednostek lekcyjnych w każdej z badanych klas). Dane uzyskane z przeprowadzonych badań poddano analizie jakościowej i ilościowej. Analiza wyników pozwoliła na kilkuaspektowe przedstawienie wyników badań (rozmowa pomiędzy uczniem i nauczycielem jako okazja do nawiązania interakcji komunikacyjnej; wizerunek ucznia i nauczyciela w rozmowie oraz płaszczyzna organizacji procesów komunikacyjnych i wychowawczych w szkole). Wnioski z badań są następujące: uczniowie odczuwają, że rozmowy pomiędzy nimi a nauczycielką są monotematyczne i dlatego nużą (główne podejmowane tematy to: funkcjonowanie ucznia w szkole i uposażanie go w nowe umiejętności); szkoła kreuje takie otoczenie komunikacyjno-wychowawcze, w którym sprawnie funkcjonować będzie jednostka bierna, uległa i podporządkowana. |
Deskryptory TESE: |
nauczyciel, uczeń, wychowanie dziecka, komunikacja werbalna, edukacja, umiejętności komunikowania się, kompetencje językowe, kompetencje społeczne, relacja nauczyciel – uczeń |
TESE descriptors: |
teacher, pupil, child rearing, verbal communication, education, communicative competences, language skills, social competences, teacher-student relation |
Publikacje: |
- Bochno, E. (2004). Rozmowa z perspektywy nauczyciela i ucznia. Forum Oświatowe, 2, 63-78.
|