Tytuł badania: |
Różne nasilenie postawy twórczej a kompetencje społeczne i style radzenia sobie ze stresem u studentów pierwszego roku |
Instytucja: |
|
Data: |
[2010] |
Badacz: |
Monika Małkiewicz, Mirosław Piskozub |
Abstrakt: |
Celem badania była analiza związku pomiędzy różnymi postawami twórczymi a kompetencjami społecznymi i stylami radzenia sobie ze stresem. Sformułowano następujące hipotezy badawcze: H1: Istnieje związek między nasileniem postawy twórczej a kompetencjami społecznymi jednostek. Osoby twórcze charakteryzują się wyższym poziomem kompetencji społecznych niż osoby o postawie odtwórczej czy pośredniej. H2: Istnieje związek między nasileniem postawy twórczej a stosowanym stylem radzenia sobie ze stresem. Osoby twórcze stosują częściej styl radzenia sobie skoncentrowany na problemie niż osoby o postawie pośredniej i odtwórczej. Osoby odtwórcze częściej stosują styl radzenia sobie skoncentrowany na emocjach oraz unikaniu niż osoby o postawie twórczej i pośredniej. Badaniem objęto grupę 130 studentów pierwszego roku dziennikarstwa oraz teologii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Do analizy zakwalifikowano 121 kompletnie uzupełnionych kwestionariuszy CISS, KKS oraz KANH (w tym wypełnionych przez 50 mężczyzn i 71 kobiet, których średni wiek wynosił 20,31 lat). Na podstawie uzyskanego materiału respondentów podzielono na trzy grupy: grupę o postawie twórczej – 41 osób (19 mężczyzn i 22 kobiety), które otrzymały wysokie wyniki w skali zachowań heurystycznych i nonkonformistycznych oraz niskie w skali zachowań algorytmicznych i konformistycznych; grupę o postawie odtwórczej – 43 osoby (15 mężczyzn i 28 kobiet), które uzyskały wysokie wyniki w skali zachowań algorytmicznych i konformistycznych oraz niskie w skali zachowań heurystycznych i nonkonformistycznych; grupę o postawie pośredniej – 37 osób (16 mężczyzn i 21 kobiet), których wyniki były na poziomie średnim i nie pozwalały na zakwalifikowanie do żadnej z pozostałych dwóch grup. W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono hipotezę o związku między nasileniem postawy twórczej a kompetencjami społecznymi i stylami radzenia sobie ze stresem. Wykazano różnicę istotną statystycznie w zakresie zachowań asertywnych oraz związanych z ekspozycją społeczną. Osoby z grupy o postawie twórczej i pośredniej cechował wyższy poziom kompetencji społecznych w powyższych zakresach niż osoby odtwórcze. Nie stwierdzono natomiast różnic w obszarze kompetencji w sytuacjach intymnych. Ponadto okazało się, że osoby twórcze znacznie częściej preferowały styl radzenia sobie skoncentrowany na zadaniu niż badani z pozostałych grup. Jednocześnie zanotowano u osób twórczych niższe wyniki w skali radzenia sobie skoncentrowanego na emocjach. |
Author's Keywords: |
creativity, social competences, coping with stress style |
Deskryptory TESE: |
postawa, indywidualizm, osobowość, zachowania społeczne, kompetencje społeczne, student |
TESE descriptors: |
attitude, individualism, personality, social behaviour, social competences, student |
Publikacje: |
- Małkiewicz, M. i Piskozub, M. (2011). Różne nasilenie postawy twórczej a kompetencje społeczne i style radzenia sobie ze stresem u studentów pierwszego roku. Studia Psychologica, 11, 19-32.
|