BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Różne nasilenie postawy twórczej a kompetencje społeczne i style radzenia sobie ze stresem u studentów pierwszego roku
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Monika Małkiewicz, Mirosław Piskozub
Abstrakt:

Celem badania była analiza związku pomiędzy różnymi postawami twórczymi a kompetencjami społecznymi i stylami radzenia sobie ze stresem. Sformułowano następujące hipotezy badawcze: H1: Istnieje związek między nasileniem postawy twórczej a kompetencjami społecznymi jednostek. Osoby twórcze charakteryzują się wyższym poziomem kompetencji społecznych niż osoby o postawie odtwórczej czy pośredniej. H2: Istnieje związek między nasileniem postawy twórczej a stosowanym stylem radzenia sobie ze stresem. Osoby twórcze stosują częściej styl radzenia sobie skoncentrowany na problemie niż osoby o postawie pośredniej i odtwórczej. Osoby odtwórcze częściej stosują styl radzenia sobie skoncentrowany na emocjach oraz unikaniu niż osoby o postawie twórczej i pośredniej. Badaniem objęto grupę 130 studentów pierwszego roku dziennikarstwa oraz teologii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Do analizy zakwalifikowano 121 kompletnie uzupełnionych kwestionariuszy CISS, KKS oraz KANH (w tym wypełnionych przez 50 mężczyzn i 71 kobiet, których średni wiek wynosił 20,31 lat). Na podstawie uzyskanego materiału respondentów podzielono na trzy grupy: grupę o postawie twórczej – 41 osób (19 mężczyzn i 22 kobiety), które otrzymały wysokie wyniki w skali zachowań heurystycznych i nonkonformistycznych oraz niskie w skali zachowań algorytmicznych i konformistycznych; grupę o postawie odtwórczej – 43 osoby (15 mężczyzn i 28 kobiet), które uzyskały wysokie wyniki w skali zachowań algorytmicznych i konformistycznych oraz niskie w skali zachowań heurystycznych i nonkonformistycznych; grupę o postawie pośredniej – 37 osób (16 mężczyzn i 21 kobiet), których wyniki były na poziomie średnim i nie pozwalały na zakwalifikowanie do żadnej z pozostałych dwóch grup. W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono hipotezę o związku między nasileniem postawy twórczej a kompetencjami społecznymi i stylami radzenia sobie ze stresem. Wykazano różnicę istotną statystycznie w zakresie zachowań asertywnych oraz związanych z ekspozycją społeczną. Osoby z grupy o postawie twórczej i pośredniej cechował wyższy poziom kompetencji społecznych w powyższych zakresach niż osoby odtwórcze. Nie stwierdzono natomiast różnic w obszarze kompetencji w sytuacjach intymnych. Ponadto okazało się, że osoby twórcze znacznie częściej preferowały styl radzenia sobie skoncentrowany na zadaniu niż badani z pozostałych grup. Jednocześnie zanotowano u osób twórczych niższe wyniki w skali radzenia sobie skoncentrowanego na emocjach.

Author's Keywords: creativity, social competences, coping with stress style
Deskryptory TESE: postawa, indywidualizm, osobowość, zachowania społeczne, kompetencje społeczne, student
TESE descriptors: attitude, individualism, personality, social behaviour, social competences, student
Publikacje:
  • Małkiewicz, M. i Piskozub, M. (2011). Różne nasilenie postawy twórczej a kompetencje społeczne i style radzenia sobie ze stresem u studentów pierwszego roku. Studia Psychologica, 11, 19-32.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"