Abstrakt: |
Przedmiotem badania były nadzieje i rozczarowania uczniów. W ankiecie, złożonej z 16 pytań, wzięło udział 2656 uczniów z klas IV–VIII szkół podstawowych. Pytano m.in.: Jeśli drzemią w Tobie jakieś talenty i uzdolnienia, o których istnieniu dotąd nie wiedziałeś, to czy miałbyś możliwość ich rozwinięcia w swojej szkole? Czy Twoje zainteresowania i starania są zauważane i doceniane przez nauczycieli? Czy możesz swobodnie porozmawiać na różne tematy z nauczycielami twojej szkoły? 57% uczniów uważało, że nawet jeśli mieliby jakieś talenty albo uzdolnienia, o których nie wiedzieli, to i tak nie mogliby ich rozwijać w szkole. Zdaniem 56% uczniów nauczyciele zauważają i doceniają ich zainteresowania i starania. 47% ankietowanych stwierdziło, że w szkole nie mogą swobodnie rozmawiać na różne tematy z nauczycielami. 83% respondentów twierdziło, że rodzice i uczniowie powinni mieć większy wpływ na funkcjonowanie szkoły (75% uczniów opowiedziało się za wspólnym wyborem wychowawcy). Zdaniem 45% badanych oceny zniechęcają młodzież do nauki. |