Abstrakt: |
Celem badania było określenie stopnia, w jakim pogramy komputerowe mogą być przydatne w procesie kształtowania pojęcia parametru. Badaniem objęto dwie klasy z Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Kętach; w obu klasach realizowano Program nauczania matematyki z elementami informatyki w gimnazjum. Posłużono się metodą design research, także obserwacją oraz analizą dokumentów. Dane na temat wyników osiągniętych przez uczniów uzyskano z: wyników punktowych sprawdzianów w klasie szóstej szkoły podstawowej (oprac. OKE w Krakowie); świadectw ukończenia szkoły podstawowej; sprawdzianu skonstruowanego przez nauczycieli matematyki, przeprowadzonego we wszystkich klasach Gimnazjum nr 2 w Kętach; autorskiego sprawdzianu złożonego z trzech zadań. Wykorzystany w badaniu program komputerowy TI InterActive! – jak wykazało badanie – jest przydatny w: eksperymentowaniu podczas rozwiązywania zadań – dzięki możliwości podstawiania różnych wartości dla określonego parametru; wizualizacji skokowych zmian wartości parametru; wizualizacji ciągłości zmian wartości parametru; animacji sytuacji danej w zadaniu; obliczeniach symbolicznych; skupieniu uwagi na zadaniu. Podczas rozwiązywania zadań zauważono następujące aktywności matematyczne: schematyzowanie, stawianie i weryfikację hipotez, dostrzeganie analogii, uogólnianie, stosowanie języka symbolicznego, specyfikację. |