BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Różne sposoby rozumienia pojęcia parametru przez uczniów gimnazjum w toku badań długoterminowych w trakcie zintegrowanej nauki matematyki i informatyki
Instytucja:
Data: 2004 – 2008
Badacz: Katarzyna Wadoń-Kasprzak
Abstrakt:

Celem badania było określenie stopnia, w jakim pogramy komputerowe mogą być przydatne w procesie kształtowania pojęcia parametru. Badaniem objęto dwie klasy z Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Kętach; w obu klasach realizowano Program nauczania matematyki z elementami informatyki w gimnazjum. Posłużono się metodą design research, także obserwacją oraz analizą dokumentów. Dane na temat wyników osiągniętych przez uczniów uzyskano z: wyników punktowych sprawdzianów w klasie szóstej szkoły podstawowej (oprac. OKE w Krakowie); świadectw ukończenia szkoły podstawowej; sprawdzianu skonstruowanego przez nauczycieli matematyki, przeprowadzonego we wszystkich klasach Gimnazjum nr 2 w Kętach; autorskiego sprawdzianu złożonego z trzech zadań. Wykorzystany w badaniu program komputerowy TI InterActive! – jak wykazało badanie – jest przydatny w: eksperymentowaniu podczas rozwiązywania zadań – dzięki możliwości podstawiania różnych wartości dla określonego parametru; wizualizacji skokowych zmian wartości parametru; wizualizacji ciągłości zmian wartości parametru; animacji sytuacji danej w zadaniu; obliczeniach symbolicznych; skupieniu uwagi na zadaniu. Podczas rozwiązywania zadań zauważono następujące aktywności matematyczne: schematyzowanie, stawianie i weryfikację hipotez, dostrzeganie analogii, uogólnianie, stosowanie języka symbolicznego, specyfikację.

Deskryptory TESE: matematyka, rozumienie, rozumowanie, wiedza, oprogramowanie
TESE descriptors: mathematics, comprehension, reasoning, knowledge, software
Publikacje:
  • Wadoń-Kasprzak, K. (2008). Różne sposoby rozumienia pojęcia parametru przez uczniów gimnazjum w toku badań długoterminowych w trakcie zintegrowanej nauki matematyki i informatyki. Didactica Mathematicae = Dydaktyka Matematyki, 31, 31-65.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"