BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Różne warianty i cele socjoterapii w perspektywie badań jakościowych w świetlicach środowiskowych
Data: 2001 – 2005
Badacz: Anna Matyja
Abstrakt:

Przeprowadzone badania jakościowe dotyczyły diagnozy i opisu celów socjoterapii w wyobrażeniach o nich wśród wychowawców i kierowników świetlic środowiskowych. Założony cel dotyczył wykazania złej organizacji oraz funkcjonowania, a także wszelkich nieprawidłowości z tym związanych w placówkach socjoterapeutycznych. Dodatkowo podjęto próbę wyjaśnienia, jaki typ placówki determinuje modele realizowanej w niej metody psychokorekcji. Problem badawczy dotyczył celów socjoterapii w psychoprofilaktyce i w praktycznych działaniach socjoterapeutycznych. Obszarem badań były świetlice środowiskowe (trzy placówki wprowadzające metodę socjoterapii na zajęciach: świetlice socjoterapeutyczne, mopsowskie, caritasowskie). W badaniach posłużono się techniką wywiadu swobodnego. Dobór próby był teoretyczny – badano przypadki reprezentatywne dla funkcjonowania socjoterapii w danym typie świetlicy środowiskowej. W badaniu wzięło udział 60 osób (w tym kadra kierownicza i wychowawcy 20 świetlic, uczestnicy treningów w zakresie pracy grupowej z dziećmi na terenie Katowic i pobliskich miejscowości oraz uczestnicy konferencji socjoterapeutycznych). Nie wszystkie świetlice socjoterapeutyczne spełniają funkcje i założenia tego typu działalności. Wyróżniono trzy typy celów pracy takich placówek: ład i porządek społeczny oraz kontrola w modelu zadaniowym (świetlice mopsowskie); orientacja na dobro dziecka w modelu alternatywnym (świetlice socjoterapeutyczne); orientacja na wspólnotę w modelu pomocowym (świetlice caritasowskie).
 

Deskryptory TESE: terapia, terapia zajęciowa, środowisko, jakość kształcenia, uczeń, placówka edukacyjna, opieka nad dzieckiem, dzieci w placówkach opiekuńczych
TESE descriptors: therapy, occupational therapy, environment, quality of education, pupil, educational institution, childcare, children in public care
Publikacje:
  • Matyja, A. (2006). Różne warianty i cele socjoterapii w perspektywie badań jakościowych w świetlicach środowiskowych. Forum Oświatowe, 2, 113-123.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"