BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Różnice międzypłciowe a wzorce korzystania z Internetu i przystosowanie społeczne dzieci i młodzieży
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Szymon Juza, Beata Nogas
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy istnieją różnice w sposobie korzystania z Internetu chłopców i dziewcząt na różnych poziomach wiekowych? Czy istnieją różnice w poziomie PUI (patologiczne używanie Internetu) dziewcząt i chłopców na różnych poziomach wiekowych? Jakie są różnice w postrzeganiu przez dzieci i młodzież kontroli ich rodziców nad ich użytkowaniem Internetu na różnych poziomach wiekowych, czy różnice te mają przełożenie na poziom uzależnienia od Internetu? Jaki rodzaj aktywności internetowej jest charakterystyczny dla osób z wysokim, a jaki dla osób z niskim poziomem PUI u dziewcząt i u chłopców na różnych poziomach wiekowych? Czy istnieje zależność między wybranymi rodzajami aktywności internetowej a przystosowaniem szkolnym dziewcząt oraz chłopców na różnych poziomach wiekowych? Jak poziom PUI współwystępuje z przystosowaniem szkolnym dziewcząt, a jak chłopców? Badaniem objęto 198 uczniów z Lublina, w tym 102 ze szkół podstawowych (po 51 dziewcząt i chłopców) oraz 96 ze szkół gimnazjalnych (49 dziewcząt i 47 chłopców). Do zebrania materiału badawczego posłużono się ankietą BAI (Badanie Aktywności Internetowej) oraz Skalą Uzależnienia od Internetu Kimberly Young. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że dziewczęta ze szkoły podstawowej częściej korzystały z internetu (TIK) w celach naukowych oraz komunikacyjnych, jednak wśród badanych nie zanotowano różnic w zakresie użytkowania gier online. Znaczące różnice międzypłciowe zaobserwowano natomiast na poziomie gimnazjum – dziewczęta traktowały internet głównie jako medium komunikacyjne (w tym serwisy społecznościowe, komunikatory, czaty) oraz źródło muzyki i filmów, z kolei chłopcy korzystali z sieci w celach czysto rozrywkowych, wybierali przede wszystkim gry o charakterze przemocowym, czasami także hazardowym. Analiza zebranego materiału pozwoliła stwierdzić, że odbieganie od wzorca korzystania z sieci charakterystycznego dla danej płci wiązało się z brakiem przystosowania społecznego. Ponadto w zakresie postrzegania kontroli rodzicielskiej nad użytkowaniem sieci wykazano, że chłopcy z gimnazjum istotnie częściej odczuwali nadzorowanie przez rodziców swojej internetowej aktywności niż dziewczęta.

Autorskie słowa kluczowe: Internet
Author's Keywords: gender, Internet, social adaptation, addiction
Deskryptory TESE: Internet, wychowanie dziecka, zachowania, rodzice, płeć, użytkowanie komputerów, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: Internet, child rearing, behaviour, parents, gender, computer usage, ICT
Publikacje:
  • Juza, S. i Nogas, B. (2011). Różnice międzypłciowe a wzorce korzystania z Internetu i przystosowanie społeczne dzieci i młodzieży. Studia Psychologica, 11, 81-97.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"