Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy istnieją różnice w sposobie korzystania z Internetu chłopców i dziewcząt na różnych poziomach wiekowych? Czy istnieją różnice w poziomie PUI (patologiczne używanie Internetu) dziewcząt i chłopców na różnych poziomach wiekowych? Jakie są różnice w postrzeganiu przez dzieci i młodzież kontroli ich rodziców nad ich użytkowaniem Internetu na różnych poziomach wiekowych, czy różnice te mają przełożenie na poziom uzależnienia od Internetu? Jaki rodzaj aktywności internetowej jest charakterystyczny dla osób z wysokim, a jaki dla osób z niskim poziomem PUI u dziewcząt i u chłopców na różnych poziomach wiekowych? Czy istnieje zależność między wybranymi rodzajami aktywności internetowej a przystosowaniem szkolnym dziewcząt oraz chłopców na różnych poziomach wiekowych? Jak poziom PUI współwystępuje z przystosowaniem szkolnym dziewcząt, a jak chłopców? Badaniem objęto 198 uczniów z Lublina, w tym 102 ze szkół podstawowych (po 51 dziewcząt i chłopców) oraz 96 ze szkół gimnazjalnych (49 dziewcząt i 47 chłopców). Do zebrania materiału badawczego posłużono się ankietą BAI (Badanie Aktywności Internetowej) oraz Skalą Uzależnienia od Internetu Kimberly Young. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że dziewczęta ze szkoły podstawowej częściej korzystały z internetu (TIK) w celach naukowych oraz komunikacyjnych, jednak wśród badanych nie zanotowano różnic w zakresie użytkowania gier online. Znaczące różnice międzypłciowe zaobserwowano natomiast na poziomie gimnazjum – dziewczęta traktowały internet głównie jako medium komunikacyjne (w tym serwisy społecznościowe, komunikatory, czaty) oraz źródło muzyki i filmów, z kolei chłopcy korzystali z sieci w celach czysto rozrywkowych, wybierali przede wszystkim gry o charakterze przemocowym, czasami także hazardowym. Analiza zebranego materiału pozwoliła stwierdzić, że odbieganie od wzorca korzystania z sieci charakterystycznego dla danej płci wiązało się z brakiem przystosowania społecznego. Ponadto w zakresie postrzegania kontroli rodzicielskiej nad użytkowaniem sieci wykazano, że chłopcy z gimnazjum istotnie częściej odczuwali nadzorowanie przez rodziców swojej internetowej aktywności niż dziewczęta. |