Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: 1) Czy dziewczynki i chłopcy z autyzmem będący w takim samym wieku różnią się poziomem rozwoju w zakresie: naśladowania, percepcji, motoryki, koordynacji wzrokowo-ruchowej, czynności poznawczych oraz posługiwania się mową? 2) Czy w przebiegu rozwoju tych zdolności w okresie między 4. a 9. rokiem życia występują różnice międzypłciowe? 3) Czy różnice międzypłciowe ujawnią się u badanych o takim samym poziomie wieku rozwojowego? Badanie przeprowadzono w dwóch częściach – w pierwszej porównano poziom rozwoju wybranych zdolności u dzieci z autyzmem w trzech grupach wiekowych: 4-5 lat, 6-7 lat i 8-9 lat. Próbę badawczą stanowiło 92 dzieci (autyzm u wszystkich respondentów rozpoznano w oparciu o kryteria zawarte w ICD-10 lub DSM-IV) – w tym 29 chłopców i pięć dziewczynek w wieku 4-5 lat, 30 chłopców i 16 dziewczynek w wieku 6-7 lat oraz ośmiu chłopców i cztery dziewczynki w wieku 8-9 lat. Do zebrania materiału wykorzystano Skalę Rozwoju Profilu Psychoedukacyjnego w poprawionej wersji. Analiza uzyskanych danych pozwoliła stwierdzić, że dziewczynki przejawiały nieco lepiej rozwinięte zdolności do naśladowania, a także wyższy poziom rozwoju w zakresie czynności poznawczych i posługiwania się mową czynną. W drugiej części badania dobór respondentów oparto na kryterium wieku rozwojowego (który obliczono na podstawie wyników uzyskanych przez badane dzieci w PEP-R). Zgodnie z przyjętymi wyznacznikami do dalszej analizy zakwalifikowano rezultaty 89 dzieci (25 dziewczynek oraz 64 chłopców) i wyodrębniono następujące grupy: dzieci w wieku rozwojowym 13-24 miesięcy (siedem dziewcząt i 33 chłopców), dzieci w wieku rozwojowym 25-36 miesięcy (dziewięć dziewcząt i 22 chłopców) oraz dzieci w wieku rozwojowym 37-60 miesięcy (dziewięć dziewcząt i dziewięciu chłopców). Na podstawie drugiej części badania stwierdzono brak różnic w poziomie rozwoju poszczególnych zdolności u dzieci w takim samym wieku rozwojowym. |