BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wykorzystanie eksperymentów i metod aktywizujących w nauczaniu
Instytucja:
Data: maj 2009
Badacz: Michał Danielewicz, Aleksandra Daszkowska-Kamińska, Anna Giza-Poleszczuk, Łucja Krzyżanowska, Łukasz Ostrowski, Magda Stec, Monika Stec, Maria Wiśnicka
Abstrakt:

Badanie jakościowe skierowane było do środowiska pedagogicznego województwa mazowieckiego pod kątem sposobu i motywacji współpracy nauczycieli z Centrum Nauki Kopernik (CNK). Badanie składało się z dwóch etapów: wywiady indywidualne (In-Depth-Interview; IDI) i wywiady grupowe (Focus Group Interview; FGI). Przeprowadzono 20 indywidualnych wywiadów pogłębionych oraz trzy wywiady grupowe. Zrekrutowano nauczycieli przedmiotów ścisłych (biologii, chemii, fizyki, matematyki). Przy rekrutacji uwzględniono następujące kryteria: typ szkoły, w której pracuje nauczyciel (szkoła podstawowa lub gimnazjum); odległość miejscowości, w której znajduje się szkoła, od CNK (Warszawa, trzy podwarszawskie gminy, trzy gminy na obrzeżach województwa mazowieckiego). Kluczowym tematem poruszanym w rozmowach z nauczycielami były sposoby pracy z uczniami, jak wykorzystują aktywizujące metody nauczania i co o nich myślą; gdzie i jak często wychodzą z uczniami, czy prowadzą lekcje poza szkołą. W ocenie nauczycieli urzędniczy rys pracy wpływa na obniżanie motywacji do zaangażowania się w pracę dydaktyczną. Osobną kwestią jest fakt, że samodzielne wyciąganie wniosków nie jest podstawową umiejętnością sprawdzaną na egzaminach. Od uczniów ciągle wymaga się szybkiego rozwiązywania zadań, pracy pamięciowej, dlatego konieczność przygotowania uczniów do egzaminów może kolidować z chęcią uczenia ich myślenia. Większość propozycji CNK skierowanych do nauczycieli oceniono dobrze lub bardzo dobrze. 

Deskryptory TESE: metoda aktywizująca, metoda nauczania, metodyka, motywacja, zajęcia edukacyjne
TESE descriptors: activity method, teaching method, learning theory, motivation, educational activities
Publikacje:
  • Wykorzystanie eksperymentów i metod aktywizujących w nauczaniu – problemy i wyzwania. Raport z badań. (2009). Pobrane z http://www.kopernik.org.pl/fileadmin/user_upload/files/pdf/Integracja/2009/raport_nauczyciele_konferencja_prasowa_14_10_09.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"