Obserwuj
Tytuł badania: |
Wykorzystanie eksperymentów i metod aktywizujących w nauczaniu |
Instytucja: |
|
Data: |
maj 2009 |
Badacz: |
Michał Danielewicz, Aleksandra Daszkowska-Kamińska, Anna Giza-Poleszczuk, Łucja Krzyżanowska, Łukasz Ostrowski, Magda Stec, Monika Stec, Maria Wiśnicka |
Abstrakt: |
Badanie jakościowe skierowane było do środowiska pedagogicznego województwa mazowieckiego pod kątem sposobu i motywacji współpracy nauczycieli z Centrum Nauki Kopernik (CNK). Badanie składało się z dwóch etapów: wywiady indywidualne (In-Depth-Interview; IDI) i wywiady grupowe (Focus Group Interview; FGI). Przeprowadzono 20 indywidualnych wywiadów pogłębionych oraz trzy wywiady grupowe. Zrekrutowano nauczycieli przedmiotów ścisłych (biologii, chemii, fizyki, matematyki). Przy rekrutacji uwzględniono następujące kryteria: typ szkoły, w której pracuje nauczyciel (szkoła podstawowa lub gimnazjum); odległość miejscowości, w której znajduje się szkoła, od CNK (Warszawa, trzy podwarszawskie gminy, trzy gminy na obrzeżach województwa mazowieckiego). Kluczowym tematem poruszanym w rozmowach z nauczycielami były sposoby pracy z uczniami, jak wykorzystują aktywizujące metody nauczania i co o nich myślą; gdzie i jak często wychodzą z uczniami, czy prowadzą lekcje poza szkołą. W ocenie nauczycieli urzędniczy rys pracy wpływa na obniżanie motywacji do zaangażowania się w pracę dydaktyczną. Osobną kwestią jest fakt, że samodzielne wyciąganie wniosków nie jest podstawową umiejętnością sprawdzaną na egzaminach. Od uczniów ciągle wymaga się szybkiego rozwiązywania zadań, pracy pamięciowej, dlatego konieczność przygotowania uczniów do egzaminów może kolidować z chęcią uczenia ich myślenia. Większość propozycji CNK skierowanych do nauczycieli oceniono dobrze lub bardzo dobrze. |
Deskryptory TESE: |
metoda aktywizująca, metoda nauczania, metodyka, motywacja, zajęcia edukacyjne |
TESE descriptors: |
activity method, teaching method, learning theory, motivation, educational activities |
Publikacje: |
- Wykorzystanie eksperymentów i metod aktywizujących w nauczaniu – problemy i wyzwania. Raport z badań. (2009). Pobrane z http://www.kopernik.org.pl/fileadmin/user_upload/files/pdf/Integracja/2009/raport_nauczyciele_konferencja_prasowa_14_10_09.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.