BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wykorzystanie czasopism popularnonaukowych w nauczaniu biologii
Data: 1990 – 1991
Badacz: Elżbieta Kondraciuk, Ryszard Kowalski
Abstrakt:

Przedmiotem badania było wykorzystywanie czasopism popularnonaukowych w kształceniu szkolnym. Przebadano 50 losowo wybranych szkół z województwa warszawskiego, w tym 64% szkół miejskich i 36% wiejskich. Większość przebadanych nauczycieli stanowiły kobiety (88%) o wykształceniu wyższym (68%) i uczące krócej niż 15 lat (64%). Do badania wykorzystano ankietę zawierającą 14 pytań dotyczących korzystania przez nauczyciela z czasopism w ramach nauczania biologii. Uwzględniono cztery czasopisma ogrodnicze i osiem przyrodniczych, ukazujących się wtedy w Polsce. Wyniki ujawniły, że wszyscy nauczyciele korzystali z czasopism przyrodniczych w swojej pracy. Należały do nich przede wszystkim: "Biologia w szkole" (84%), "Przyroda Polska" (72%), "Problemy" (30%), "Wiedza i życie" (28%). Wykorzystywane były głównie na zajęciach z biologii (96%), następnie w pracy koła zainteresowań biologicznych (50%) i pracy Koła LOP (30%). Wykorzystywano czasopisma dla ich treści słownych, w dalszej kolejności dla schematów i zdjęć. Nauczyciele najczęściej deklarowali, że zalecają czasopisma jako lekturę nieobowiązkową/uzupełniającą (64%). Ich zdaniem głównymi korzyściami, jakie płynęły z korzystania z czasopism, były: rozwijanie zainteresowań przyrodniczych (54%), poszerzanie wiadomości zdobytych na lekcjach (48%), wyrabianie nawyku samokształceniowego (40%). Zgodnie z opinią badanych większość uczniów bardzo chętnie i z zainteresowaniem czytała polecane im artykuły, sytuacja ta była jednak lepsza w miastach niż w szkołach wiejskich. Zdaniem respondentów im starsza klasa, tym więcej nauczycieli zalecało korzystanie z literatury. 88% nauczycieli wykorzystywało czasopisma w procesie samokształcenia. Dla 46% stanowiły ważną pomoc w przygotowywaniu się do lekcji. Wskazywali oni na następujące elementy, które mogłyby ulec poprawie w czasopismach: większość treści jest zbyt trudna w odbiorze dla uczniów szkół podstawowych (26%), treści są zbyt mało atrakcyjne (za mało kolorowych wkładek, ciekawostek itp.) (14%), szata graficzna czasopism powinna być atrakcyjniejsza (12%), zbyt mała jest liczba schematów, wykresów, wymownych ilustracji (10%), czasopisma powinny częściej uwzględniać treści wychowawcze, związane z kształtowaniem aktywnych postaw w zakresie ochrony przyrody (18%). Znaczny odsetek nauczycieli zwrócił również uwagę na konieczność zwiększenia liczby egzemplarzy prenumerowanych przez szkołę czasopism, znajdujących się w bibliotekach szkolnych.

Deskryptory TESE: samokształcenie, metodyka, środki dydaktyczne, kształcenie nauczycieli, doskonalenie zawodowe nauczycieli
TESE descriptors: self-instruction, learning theory, teaching resourses, teacher education, in-service teacher training
Publikacje:
  • Kowalski, R. i Kondraciuk, E. (1992). Wykorzystanie czasopism popularnonaukowych w nauczaniu biologii. Biologia w Szkole, 4, 186-189.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"