Obserwuj
Tytuł badania: |
Wykorzystanie aplikacji komputerowej w badaniach obserwacyjnych w szkołach podstawowych |
Instytucja: |
|
Data: |
16 lutego 2012 – 5 czerwca 2012 |
Badacz: |
Ewelina Jarnutowska, Jolanta Pisarek |
Abstrakt: |
Celem badania było wypracowanie narzędzia komputerowego (TIK) do nieinwazyjnej obserwacji lekcji. W badaniu obserwacyjnym wykorzystano narzędzie aplikacji komputerowej opartej na obszarze CLASS. Założono, że relacje między uczniami a nauczycielem są ważnym czynnikiem oddziałującym na rozwój dzieci, ich postępy szkolne i osiągnięcia edukacyjne. Dodatkowo wykorzystano w aplikacji element inCLASS (obszar ten badał potrójną interakcję: uczeń i nauczyciel, uczeń i uczeń, uczeń i zadanie). W terenowym badaniu jakościowym wykorzystano także dane z obserwacji. Dwuetapowe badanie zrealizowano w 30 szkołach podstawowych z 5 województw: mazowieckiego, lubelskiego, śląskiego, zachodniopomorskiego i wielkopolskiego. Podczas testowania narzędzia w trzech obszarach (obserwacja uczniów, nauczyciela i procesu dydaktycznego) zwracano uwagę na takie kwestie jak: wsparcie emocjonalne i edukacyjne, organizację pracy, interakcję z nauczycielem, rówieśnikami, orientację na zadanie. Po badaniu przeprowadzono zogniskowane wywiady grupowe z zespołem obserwatorów uczestniczących w badaniu. Dzięki tej części było możliwe udoskonalenie narzędzia i metody w zakresie np. redukcji efektu obserwatora. |
Deskryptory TESE: |
technologia informacyjno-komunikacyjna, komputer, badania edukacyjne, szkoła, szkoła podstawowa, edukacja |
TESE descriptors: |
ICT, computer, educational research, school, primary school, education |
Publikacje: |
- Pisarek, J. i Jarnutowska, E. (2012). Wykorzystanie aplikacji komputerowej w badaniach obserwacyjnych w szkołach podstawowych. W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Regionalne i lokalne diagnozy edukacyjne (s. 213-222). Wrocław: Grupa Tomami.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.