BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wykorzystanie aplikacji komputerowej w badaniach obserwacyjnych w szkołach podstawowych
Instytucja:
Data: 16 lutego 2012 – 5 czerwca 2012
Badacz: Ewelina Jarnutowska, Jolanta Pisarek
Abstrakt:

Celem badania było wypracowanie narzędzia komputerowego (TIK) do nieinwazyjnej obserwacji lekcji. W badaniu obserwacyjnym wykorzystano narzędzie aplikacji komputerowej opartej na obszarze CLASS. Założono, że relacje między uczniami a nauczycielem są ważnym czynnikiem oddziałującym na rozwój dzieci, ich postępy szkolne i osiągnięcia edukacyjne. Dodatkowo wykorzystano w aplikacji element inCLASS (obszar ten badał potrójną interakcję: uczeń i nauczyciel, uczeń i uczeń, uczeń i zadanie). W terenowym badaniu jakościowym wykorzystano także dane z obserwacji. Dwuetapowe badanie zrealizowano w 30 szkołach podstawowych z 5 województw: mazowieckiego, lubelskiego, śląskiego, zachodniopomorskiego i wielkopolskiego. Podczas testowania narzędzia w trzech obszarach (obserwacja uczniów, nauczyciela i procesu dydaktycznego) zwracano uwagę na takie kwestie jak: wsparcie emocjonalne i edukacyjne, organizację pracy, interakcję z nauczycielem, rówieśnikami, orientację na zadanie. Po badaniu przeprowadzono zogniskowane wywiady grupowe z zespołem obserwatorów uczestniczących w badaniu. Dzięki tej części było możliwe udoskonalenie narzędzia i metody w zakresie np. redukcji efektu obserwatora.

Deskryptory TESE: technologia informacyjno-komunikacyjna, komputer, badania edukacyjne, szkoła, szkoła podstawowa, edukacja
TESE descriptors: ICT, computer, educational research, school, primary school, education
Publikacje:
  • Pisarek, J. i Jarnutowska, E. (2012). Wykorzystanie aplikacji komputerowej w badaniach obserwacyjnych w szkołach podstawowych. W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Regionalne i lokalne diagnozy edukacyjne (s. 213-222). Wrocław: Grupa Tomami.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"