BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Opowiadanie jako jedna z twórczych form aktywności językowej dziecka
Instytucja:
Data: 1998 – 1999
Badacz: Katarzyna Borawska, Elżbieta Putkiewicz
Abstrakt:

Przedmiotem badania były umiejętności językowe dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Analizie poddano opowiadania 46 uczniów dwóch klas trzecich jednej z białostockich szkół podstawowych. Opowiadania te konstruowano na podstawie czteroczęściowej historyjki obrazkowej o dwóch chłopcach, którzy wybrali się na przejażdżkę łódką. Poziom twórczej aktywności dzieci analizowano na płaszczyźnie syntaktycznej, semantycznej, leksykalnej i tekstowej. Badanie miało charakter pilotażowy. Wyniki analizy ujawniły, że badane dzieci nie posiadały w pełni rozwiniętej kompetencji narracyjnej. Występowały błędy na poziomie struktury: syntaktycznej – niepoprawne konstrukcje składniowe; formułowanie całego opowiadania jako jednego, długiego, wielokrotnie złożonego zdania itp.; semantycznej – brak jakichkolwiek środków stylistycznych lub tylko jeden epitet w 89,1% opowiadań, brak wyrazów dynamizujących w 71,7% opowiadań; tekstowej – brak lub zaburzona spójność logiczno-syntaktyczna w 17,4% opowiadań, niepełna spójność logiczno-syntaktyczna w 47,8% opowiadań (zdyscyplinowanie logiczne i syntaktyczne – 34,8%); narracyjnej – brak pola narracji w 52,2% przypadków, ubogie pole narracji w 47,9% opowiadań, pełny kontekst czasowy w jednym opowiadaniu. Wyniki te świadczyły o niekorzystnym przebiegu procesu kształcenia, który miał zbyt sformalizowany (charakter cechujący się zahamowaniami i niedocenianiem ekspresji werbalnej). Uczniowie rezygnowali ze spontaniczności wypowiedzi na rzecz z góry wyznaczonego schematu. Można to było wiązać ze zbyt ścisłym określaniem ram wypowiedzi pisemnej na lekcjach oraz traktowaniem aktywności językowej dziecka jako sprawności poddającej się wyćwiczeniu, co stało w sprzeczności z twórczym charakterem aktywności lingwistycznej dziecka.
 

Deskryptory TESE: kompetencje językowe, umiejętności pisania, szkoła podstawowa, praca pisemna, rozwój dziecka
TESE descriptors: language skills, written skills, primary school, written work, child development
Publikacje:
  • Borawska, K. (2000). Opowiadanie jako jedna z twórczych form aktywności językowej dziecka. Rocznik Pedagogiczny, 23, 161-175.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"