BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O potrzebie rozwijania kompetencji nauczycieli w zakresie emisji głosu
Instytucja:
Data: 2011 – 2014
Badacz: Małgorzata Samujło
Abstrakt:

Przedmiotem badania była wiedza studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela na temat swojego głosu, a także zasad prawidłowego posługiwania się nim. Problemy badawcze brzmiały: jaka jest wiedza studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela o swoim głosie; jakie zachowania przejawiają studenci i jak można te zachowania ocenić z punktu widzenia zgodności z zasadami higieny głosu. W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego (zastosowano ankietę; narzędziem był kwestionariusz oceny swojego głosu). Wykorzystane autorskie narzędzie pomiarowania skonstruowano w oparciu o prace Tarasiewicz i Sinkiewicz. W badaniu uczestniczyły same kobiety (dobór celowy ze względu na specyfikę wykonywanego zawodu – kierunek: pedagogika, specjalność: pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna). Łącznie w badaniu wzięło udział 81 osób. Samooceny głosu osoby badane dokonały na pierwszych zajęciach z emisji głosu. Wyniki badania odnoszą się do kilku obszarów: postawy ciała podczas mówienia, oddychania podczas emisji głosu, wymowy, ogólnego stanu zdrowia, trybu życia. Wyniki badania wskazały m.in. na: brak u 96% jakichkolwiek problemów z oddychaniem podczas mówienia, u co piątego badanego (19%) wymowa pogarszała się wieczorem, w 67% pojawiały się objawy chorobowe, które przejściowo/długotrwale wpływały na mówienie, 48% ankietowanych chroniło swój narząd słuchu przed hałasem (np. bardzo głośną muzyką). Wnioski z badania potwierdziły potrzebę ćwiczeń dotyczących poziomu głośności i tempa mówienia.

Autorskie słowa kluczowe: emisja głosu, higiena głosu, kompetencje nauczyciela
Author's Keywords: voice production, voice hygiene, teacher competence
Deskryptory TESE: kompetencje, nauczyciel, rozwój umiejętności zawodowych, zdrowie, język
TESE descriptors: competence, teacher, skill development, health, language
Publikacje:
  • Samujło, M. (2014). O potrzebie rozwijania kompetencji nauczycieli w zakresie emisji głosu. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4, 405-414.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"