Abstrakt: |
W badaniu weryfikacji podlegała hipoteza, zgodnie z którą trening twórczości może być formą stymulowania aktywności twórczej nauczycieli w kształceniu ustawicznym. Trening twórczości, przeprowadzony w ramach badania, trwał 40 godzin. Skierowano go do nauczycieli wszystkich specjalności, uczących w szkole podstawowej i gimnazjum. Dobór próby miał charakter losowy. W badaniu przyjęto koncepcję action research w wersji zmodyfikowanej. Na podstawie wyników badania potwierdzono tezę o możliwościach kształtowania kompetencji twórczych nauczycieli w toku ich pracy zawodowej. Dzięki treningowi jego uczestnicy pogłębili wiedzę na temat własnej osoby, umiejętności nazywania uczuć i otwartego wyrażania, także w zakresie podniesienia efektywności komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Dzięki większej wiedzy na temat własnej osoby wzrosły jednocześnie dyspozycje osobowościowe, które sprzyjają zachowaniom twórczym. Uzasadniono ponadto tezę mówiącą o możliwości i skuteczności treningu twórczości w przeciwdziałaniu zjawisku wypalenia zawodowego. Dzięki treningowi nauczyciele prezentowali bardziej pozytywne postawy wobec nauczania twórczego. Na postawę wobec nauczania twórczego nie miały wpływu takie czynniki jak wykształcenie, typ specjalizacji i wiek badanych. Można zatem sądzić, że kształtowanie pozytywnej postawy w tym zakresie możliwe jest podczas całej pracy pedagogicznej nauczyciela. Umiejętność nauczyciela w zakresie twórczego myślenia wpływa na kształtowanie wśród uczniów umiejętności i kompetencji samodzielnego uczenia się i skutecznego wykorzystania zdobytej wiedzy. |