BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O potrzebie matematycznego kształcenia nauczycieli nauczania początkowego
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Lucyna Skorecka
Abstrakt:

W badaniu weryfikacji podlegała hipoteza, zgodnie z którą trening twórczości może być formą stymulowania aktywności twórczej nauczycieli w kształceniu ustawicznym. Trening twórczości, przeprowadzony w ramach badania, trwał 40 godzin. Skierowano go do nauczycieli wszystkich specjalności, uczących w szkole podstawowej i gimnazjum. Dobór próby miał charakter losowy. W badaniu przyjęto koncepcję action research w wersji zmodyfikowanej. Na podstawie wyników badania potwierdzono tezę o możliwościach kształtowania kompetencji twórczych nauczycieli w toku ich pracy zawodowej. Dzięki treningowi jego uczestnicy pogłębili wiedzę na temat własnej osoby, umiejętności nazywania uczuć i otwartego wyrażania, także w zakresie podniesienia efektywności komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Dzięki większej wiedzy na temat własnej osoby wzrosły jednocześnie dyspozycje osobowościowe, które sprzyjają zachowaniom twórczym. Uzasadniono ponadto tezę mówiącą o możliwości i skuteczności treningu twórczości w przeciwdziałaniu zjawisku wypalenia zawodowego. Dzięki treningowi nauczyciele prezentowali bardziej pozytywne postawy wobec nauczania twórczego. Na postawę wobec nauczania twórczego nie miały wpływu takie czynniki jak wykształcenie, typ specjalizacji i wiek badanych. Można zatem sądzić, że kształtowanie pozytywnej postawy w tym zakresie możliwe jest podczas całej pracy pedagogicznej nauczyciela. Umiejętność nauczyciela w zakresie twórczego myślenia wpływa na kształtowanie wśród uczniów umiejętności i kompetencji samodzielnego uczenia się i skutecznego wykorzystania zdobytej wiedzy.

Deskryptory TESE: matematyka, wiedza, kompetencje, doskonalenie zawodowe nauczycieli, kreatywność, nauczanie
TESE descriptors: mathematics, knowledge, competence, in-service teacher training, creativity, teaching
Publikacje:
  • Skorecka, L. (2011). O potrzebie matematycznego kształcenia nauczycieli nauczania początkowego. W: H. Siwek i M. Bereźnicka (red.), System integralny w edukacji dziecka. Konteksty i konsekwencje zmian (s. 264-275). Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"