Abstrakt: |
Celem badania było poznanie wartości preferowanych przez sandomierskich nauczycieli. Objęto nim 119 nauczycieli z siedmiu szkół. W próbie znalazło się 76,5% kobiet i 23,5% mężczyzn. Najliczniej reprezentowane były osoby w wieku 30-50 lat (65%) o stażu pracy wynoszącym od sześciu do 20 lat (45%). Większość respondentów oceniła swoje warunki materialne jako przeciętne (58%). 68,9% zadeklarowało się jako osoby wierzące, 16% jako głęboko wierzący (częściej kobiety i osoby najmłodsze), 3,4% jako niewierzący lub obojętni (częściej najstarsi respondenci). Charakterystyka badanych pod względem wyznawanych wartości ujawniła, że 85% respondentów można było zaliczyć do osób wierzących, a 12% do osób głęboko religijnych. 42% praktykowało systematycznie, 40% niesystematycznie, 3,4% w ogóle nie praktykowało. Wśród aksjomatów religijnych najszerzej akceptowane było istnienie Boga (91%), a najsłabiej nieomylność papieża (31%) i istnienie piekła (54%). Z norm Dekalogu najbardziej akceptowano przykazania nie zabijaj i czcij ojca swego i matkę swoją. Na szczycie hierarchii wartości (tak ostatecznych, jak i podstawowych) znalazły się rodzina, religia i wartość życia ludzkiego. Za tę ostatnią wartość badani w pierwszej kolejności oddaliby własne życie. Badani raczej ignorowali takie wartości jak solidarność i równość społeczna. Zmienne społeczno-demograficzne różnicowały odpowiedzi badanych. Najstarsi respondenci na pierwszym miejscu stawiali wartość ostateczną osiągnięcie wiecznego zbawienia, wśród wartości podstawowych – religię. W tej kategorii wiekowej zanotowano jednocześnie największą polaryzację poglądów wobec religii. Respondenci z tej grupy charakteryzowali się również nadawaniem wysokiej pozycji wartościom takim jak życie ludzkie, patriotyzm, pokój, wolność i godność osobista. Młodsi wyróżniali się z kolei docenianiem wolności, miłości i wielkiego uczucia. |