BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wartości preferowane przez nauczycieli szkół sandomierskich
Instytucja:
Data: 1998
Badacz: Roman Jusiak
Abstrakt:

Celem badania było poznanie wartości preferowanych przez sandomierskich nauczycieli. Objęto nim 119 nauczycieli z siedmiu szkół. W próbie znalazło się 76,5% kobiet i 23,5% mężczyzn. Najliczniej reprezentowane były osoby w wieku 30-50 lat (65%) o stażu pracy wynoszącym od sześciu do 20 lat (45%). Większość respondentów oceniła swoje warunki materialne jako przeciętne (58%). 68,9% zadeklarowało się jako osoby wierzące, 16% jako głęboko wierzący (częściej kobiety i osoby najmłodsze), 3,4% jako niewierzący lub obojętni (częściej najstarsi respondenci). Charakterystyka badanych pod względem wyznawanych wartości ujawniła, że 85% respondentów można było zaliczyć do osób wierzących, a 12% do osób głęboko religijnych. 42% praktykowało systematycznie, 40% niesystematycznie, 3,4% w ogóle nie praktykowało. Wśród aksjomatów religijnych najszerzej akceptowane było istnienie Boga (91%), a najsłabiej nieomylność papieża (31%) i istnienie piekła (54%). Z norm Dekalogu najbardziej akceptowano przykazania nie zabijajczcij ojca swego i matkę swoją. Na szczycie hierarchii wartości (tak ostatecznych, jak i podstawowych) znalazły się rodzina, religia i wartość życia ludzkiego. Za tę ostatnią wartość badani w pierwszej kolejności oddaliby własne życie. Badani raczej ignorowali takie wartości jak solidarność i równość społeczna. Zmienne społeczno-demograficzne różnicowały odpowiedzi badanych. Najstarsi respondenci na pierwszym miejscu stawiali wartość ostateczną osiągnięcie wiecznego zbawienia, wśród wartości podstawowych – religię. W tej kategorii wiekowej zanotowano jednocześnie największą polaryzację poglądów wobec religii. Respondenci z tej grupy charakteryzowali się również nadawaniem wysokiej pozycji wartościom takim jak życie ludzkie, patriotyzm, pokój, wolność i godność osobista. Młodsi wyróżniali się z kolei docenianiem wolności, miłości i wielkiego uczucia.

Deskryptory TESE: nauczyciel, postawa, zachowania społeczne, religia, wiek, nauczyciel przedmiotu
TESE descriptors: teacher, attitude, social behaviour, religion, age, specialist teacher
Publikacje:
  • Jusiak, R. (2000/2001). Wartości preferowane przez nauczycieli szkół sandomierskich. (Raport z badań). Roczniki Nauk Społecznych, 2, 29-62.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"