Abstrakt: |
W badaniu nad wartościami preferowanymi przez nauczycielki przedszkoli wzięło udział 50 respondentek. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, a w jej ramach arkusz 35 wartości. Zadaniem uczestniczek badania było wybranie 15 wartości i uszeregowanie według stopnia ważności. W kwestionariuszu pojawiły się również pytania introspekcyjne: Co w życiu sprawia Pani największą przyjemność, a co jest źródłem przygnębienia? Jakie wartości są drogowskazami w Pani życiu, a jakie są mało znaczące? Co uważa Pani za szlachetne, a co za złe i niegodziwe? Za najważniejsze wartości badane nauczycielki uznały rodzinę, miłość, pracę, zdrowie, wykształcenie, pieniądze, prawdę, dobro, uczciwość, bezpieczeństwo. Na ogół respondentki nie wymieniały wartości duchowych i społecznych, takich jak ojczyzna, patriotyzm. Część badanych ceniła najwyżej te wartości, które utraciły albo które zdobyły dużym kosztem. W pracy zawodowej pod żadnym pozorem nauczycielki na zaakceptowałyby obłudy, fałszu i głupoty. Za ważne w spełnianiu obowiązków zawodowych respondentki uznały uczciwość, sprawiedliwość, obowiązkowość oraz punktualność. Na ogół uczestniczki badania nie przywiązywały wagi do dóbr materialnych. Zarobione pieniądze chciały natomiast przeznaczać na edukację własnych dzieci, rozrywki i kulturę. Na hierarchię wartości badanych nauczycielek miała wpływ zmienna wieku. |
Publikacje: |
- Żuchelkowska, K. i Stefanowicz-Zawiszewska, K. (2009). Wartości preferowane przez nauczycielki przedszkoli. W: E. Sałata (red.), Problemy dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli (s. 54-59). Radom: Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego, Uniwersytet Warszawski.
|