BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wartości preferowane przez nauczycielki przedszkoli
Instytucja:
Data: 2007 – 2008
Badacz: Katarzyna Stefanowicz-Zawiszewska, Krystyna Żuchelkowska
Abstrakt:

W badaniu nad wartościami preferowanymi przez nauczycielki przedszkoli wzięło udział 50 respondentek. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, a w jej ramach arkusz 35 wartości. Zadaniem uczestniczek badania było wybranie 15 wartości i uszeregowanie według stopnia ważności. W kwestionariuszu pojawiły się również pytania introspekcyjne: Co w życiu sprawia Pani największą przyjemność, a co jest źródłem przygnębienia? Jakie wartości są drogowskazami w Pani życiu, a jakie są mało znaczące? Co uważa Pani za szlachetne, a co za złe i niegodziwe? Za najważniejsze wartości badane nauczycielki uznały rodzinę, miłość, pracę, zdrowie, wykształcenie, pieniądze, prawdę, dobro, uczciwość, bezpieczeństwo. Na ogół respondentki nie wymieniały wartości duchowych i społecznych, takich jak ojczyzna, patriotyzm. Część badanych ceniła najwyżej te wartości, które utraciły albo które zdobyły dużym kosztem. W pracy zawodowej pod żadnym pozorem nauczycielki na zaakceptowałyby obłudy, fałszu i głupoty. Za ważne w spełnianiu obowiązków zawodowych respondentki uznały uczciwość, sprawiedliwość, obowiązkowość oraz punktualność. Na ogół uczestniczki badania nie przywiązywały wagi do dóbr materialnych. Zarobione pieniądze chciały natomiast przeznaczać na edukację własnych dzieci, rozrywki i kulturę. Na hierarchię wartości badanych nauczycielek miała wpływ zmienna wieku.

Deskryptory TESE: osobowość, religia, rodzina, Polska, wychowanie dziecka, wychowanie moralne, wychowanie obywatelskie, nauczyciel, postawa, wiek
TESE descriptors: personality, religion, family, Poland, child rearing, moral education, civics, teacher, attitude, age
Publikacje:
  • Żuchelkowska, K. i Stefanowicz-Zawiszewska, K. (2009). Wartości preferowane przez nauczycielki przedszkoli. W: E. Sałata (red.), Problemy dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli (s. 54-59). Radom: Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego, Uniwersytet Warszawski.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"