BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O nową jakość stosunków rodziny i szkoły. Cz. III. Transformacja w opiniach nauczycieli klas I-III
Data: 1995
Badacz: Andrzej W. Janke
Abstrakt:

Celem badania (raport dotyczy części trzeciej wyników; część druga opublikowana w nr 7/8) było zebranie wypowiedzi na temat stosunków rodziny i szkoły w warunkach transformacji edukacyjnej w latach dziewięćdziesiątych. Badaniem objęto 52 nauczycieli klas I-III, w tym 50 kobiet i dwóch mężczyzn. 61% badanych uczyło w szkołach miejskich, 90% miało staż mieszczący się w przedziale od sześciu do 15 lat, 79% miało już własne rodziny. 48% nauczycieli widziało zmiany w stosunkach rodzina – szkoła; badani z tej grupy kojarzyli zmiany z transformacją społeczno-ustrojową i edukacyjną w latach dziewięćdziesiątych. 27% badanych żadnych zmian w stosunkach rodzina – szkoła nie dostrzegało. W przypadku 25% wypowiedzi trudno było orzec, czy nauczyciele traktowali stosunki między rodzicami a szkołą w kategoriach przemiany czy stagnacji. 77% nauczycieli nauczania początkowego określiło stosunki rodzice – szkoła jako tradycyjne, andragocentryczne. Tylko 23% badanych widziałoby udział ucznia we współpracy rodzin i szkół. 11% nauczycieli podkreślało, że w ich środowiskach zaszły pozytywne zmiany w relacjach między szkołą a rodzicami; byli to w większości młodzi nauczyciele o stażu pracy poniżej siedmiu lat. 10% badanych określiło zmiany te jako niewielkie i powolne. Do działań w modelu andragocentrycznym zaliczono: udział rodziców w remontach szkół, świadczenia pieniężne ze strony rodziców, pomoc rodziców przy zbiórce surowców wtórnych, organizowanie drzwi otwartych dla rodziców, uczestnictwo rodziców w wycieczkach szkolnych, pomoc rodziców w organizacji imprez i spotkań szkolnych, pedagogizację rodziców, indywidualne kontakty z rodzicami i in.

Deskryptory TESE: relacja rodzice – szkoła, relacja rodzice – dziecko, rodzice, uczeń, uczestnictwo nauczycieli, uczestnictwo rodziców, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: parent-school relation, parent-child relation, parents, pupil, teacher participation, parent participation, teacher-student relation
Publikacje:
  • Janke, A.W. (1996). O nową jakość stosunków rodziny i szkoły. Cz. III. Transformacja w opiniach nauczycieli klas I-III. Wychowanie na co Dzień, 12, 26-28.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"