BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O nieuzasadnionej kontroli nauczycieli
Data: 1997 – 1998
Badacz: Sylwester Ścisłowicz
Abstrakt:

Celem badania było zdiagnozowanie deklarowanego stosunku czynnych nauczycieli do zewnętrznej oceny oraz określenie czynników zakłócających dobrą jakość pracy dydaktycznej. Badaniem objęto 300 nauczycieli z województw kieleckiego, radomskiego, lubelskiego i tarnowskiego. Do zbadania opinii nauczycieli posłużono się krótką ankietą. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem okazało się, że 88 respondentów było przeciwnych jakiejkolwiek zewnętrznej kontroli, a 144 uznało, że powinni być kontrolowani tylko w uzasadnionych sytuacjach. 42 badanych zgadzało się z tą formą kontroli, która obowiązywała nauczycieli w trakcie przeprowadzenia badania, 22 osoby stwierdziły, że kontrola powinna być jeszcze surowsza. Jednocześnie 261 badanych stwierdziło, że praca pedagogiczna jest ich pasją i ulubionym zajęciem. Tylko 39 nauczycieli przyznało się, że woleliby wykonywać inne zajęcie i to z tej grupy wywodzili się respondenci, którzy uważali, że bez zewnętrznej kontroli wyniki pracy nauczycieli byłyby gorsze. Za czynniki przeszkadzające w największym stopniu w wykonywaniu zawodu nauczyciela uznano przede wszystkim nadmierną ingerencję zwierzchników w kształt zajęć (126 osoby), zbyt liczne klasy (117), autokratyczne działanie dyrekcji szkoły (114) oraz brak warunków lokalowych w szkole (86). Pozostałe czynniki wskazało mniej niż 1/5 badanych.

Deskryptory TESE: ocena nauczycieli, dydaktyka, zawód nauczyciela, ocena zewnętrzna, postawa, matematyka
TESE descriptors: evaluation of teachers, didactics, teaching profession, external evaluation, attitude, mathematics
Publikacje:
  • Ścisłowicz, S. (1999). O nieuzasadnionej kontroli nauczycieli. Systemowe rozważania i wyniki badań. Kultura i Edukacja, 1, 112-123.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"