Abstrakt: |
Celem badania było zdiagnozowanie deklarowanego stosunku czynnych nauczycieli do zewnętrznej oceny oraz określenie czynników zakłócających dobrą jakość pracy dydaktycznej. Badaniem objęto 300 nauczycieli z województw kieleckiego, radomskiego, lubelskiego i tarnowskiego. Do zbadania opinii nauczycieli posłużono się krótką ankietą. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem okazało się, że 88 respondentów było przeciwnych jakiejkolwiek zewnętrznej kontroli, a 144 uznało, że powinni być kontrolowani tylko w uzasadnionych sytuacjach. 42 badanych zgadzało się z tą formą kontroli, która obowiązywała nauczycieli w trakcie przeprowadzenia badania, 22 osoby stwierdziły, że kontrola powinna być jeszcze surowsza. Jednocześnie 261 badanych stwierdziło, że praca pedagogiczna jest ich pasją i ulubionym zajęciem. Tylko 39 nauczycieli przyznało się, że woleliby wykonywać inne zajęcie i to z tej grupy wywodzili się respondenci, którzy uważali, że bez zewnętrznej kontroli wyniki pracy nauczycieli byłyby gorsze. Za czynniki przeszkadzające w największym stopniu w wykonywaniu zawodu nauczyciela uznano przede wszystkim nadmierną ingerencję zwierzchników w kształt zajęć (126 osoby), zbyt liczne klasy (117), autokratyczne działanie dyrekcji szkoły (114) oraz brak warunków lokalowych w szkole (86). Pozostałe czynniki wskazało mniej niż 1/5 badanych. |