BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Psychologiczne determinanty powodzenia w studiach psychologicznych studentów ATK
Instytucja:
Data: 1997 – 1998
Badacz: Krystyna Dydyńska-Żerańska
Abstrakt:

Celem badania była próba znalezienia predyktorów powodzenia w studiach psychologicznych wśród zmiennych psychologicznych dotyczących zdolności intelektualnych. Badaniem objęto 132 studentów psychologii w Akademii Teologii Katolickiej – 110 kobiet, 22 mężczyzn; zaprezentowano wyniki dotyczące tylko studentek psychologii studiujących na piątym i siódmym semestrze (70,6% do 20. roku życia; 55,1% pochodzenia inteligenckiego; ponad 48% z Warszawy i okolic, 41,7% z małych miasteczek i wsi). Wykorzystano narzędzia: Test Psychodiagnostyczny Kraepelina-Uchidy, Baterię Testów APIS-Z, Ogólny Test Klasyfikacyjny, Test RA, Liczenie cegieł L.L. Thurstone’a, Symbole cyfr z WAIS; za kryterium powodzenia na studiach uznano poziom osiągnięć mierzony średnią ocen z egzaminów po pierwszym i drugim roku w trzecim semestrze i po ukończeniu drugiego roku studiów. Wyniki: największa liczba istotnych zależności między zmiennymi psychologicznymi a poziomem ocen u badanych wystąpiła po trzecim semestrze studiów; nie stwierdzono zależności między wynikami w OTK a sukcesem w studiowaniu; wystąpiła istotna korelacja z liczbą dobrych rozwiązań w teście RA; z Baterii APIS dodatnią zależność zaobserwowano tylko dla testu Synonimy; uznano, że dobrym predyktorem powodzenia w studiach wydaje się Test Kraepelina-Uchidy. Testy, w których osiągnięcia pozytywnie korelowały z ocenami egzaminacyjnymi, uznano za warte polecenia jako wzbogacenie procedury rekrutacyjnej na studia.

Deskryptory TESE: psychologia, student, efekt uczenia się, studia wyższe, inteligencja
TESE descriptors: psychology, student, learning outcome, higher education course, intelligence
Publikacje:
  • Dydyńska-Żerańska, K. (1999). Psychologiczne determinanty powodzenia w studiach psychologicznych studentów ATK. Studia z Psychologii, 9, 23-48.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"