Abstrakt: |
Celem badania była próba znalezienia predyktorów powodzenia w studiach psychologicznych wśród zmiennych psychologicznych dotyczących zdolności intelektualnych. Badaniem objęto 132 studentów psychologii w Akademii Teologii Katolickiej – 110 kobiet, 22 mężczyzn; zaprezentowano wyniki dotyczące tylko studentek psychologii studiujących na piątym i siódmym semestrze (70,6% do 20. roku życia; 55,1% pochodzenia inteligenckiego; ponad 48% z Warszawy i okolic, 41,7% z małych miasteczek i wsi). Wykorzystano narzędzia: Test Psychodiagnostyczny Kraepelina-Uchidy, Baterię Testów APIS-Z, Ogólny Test Klasyfikacyjny, Test RA, Liczenie cegieł L.L. Thurstone’a, Symbole cyfr z WAIS; za kryterium powodzenia na studiach uznano poziom osiągnięć mierzony średnią ocen z egzaminów po pierwszym i drugim roku w trzecim semestrze i po ukończeniu drugiego roku studiów. Wyniki: największa liczba istotnych zależności między zmiennymi psychologicznymi a poziomem ocen u badanych wystąpiła po trzecim semestrze studiów; nie stwierdzono zależności między wynikami w OTK a sukcesem w studiowaniu; wystąpiła istotna korelacja z liczbą dobrych rozwiązań w teście RA; z Baterii APIS dodatnią zależność zaobserwowano tylko dla testu Synonimy; uznano, że dobrym predyktorem powodzenia w studiach wydaje się Test Kraepelina-Uchidy. Testy, w których osiągnięcia pozytywnie korelowały z ocenami egzaminacyjnymi, uznano za warte polecenia jako wzbogacenie procedury rekrutacyjnej na studia. |