BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Psychologiczne i społeczno-demograficzne korelaty powodzenia w nauce uczniów klas ósmych
Projekt badawczy:
  • Psychologiczne i społeczno-demograficzne czynniki warunkujące powodzenie w nauce i pracy zawodowej
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Andrzej Wichrowski
Abstrakt:

Badanie zrealizowano w ramach programu IMP-W/19/92/VI: Psychologiczne i społeczno-demograficzne czynniki warunkujące powodzenie w nauce i pracy zawodowej. Jego celem było określenie związku między osiągnięciami szkolnymi a poziomem sprawności intelektualnej, spostrzegawczości, koncentracji uwagi, sprawności motorycznej, zapotrzebowania na stymulację i cechami środowiska rodzinnego. Badaniem objęto 1700 uczniów klas ósmych ze szkół podstawowych województwa łódzkiego (13,2% populacji). W badaniu zastosowano następujące narzędzia i techniki badawcze: Test Ravena, Ogólny Test Kwalifikacyjny, Myślenie Techniczne, Test Kwadratów, Test Wiadomości Podstawowych, Test Znajomości Słów, Testy Spostrzegania, Test Prowadzenia Linii, Test Punktowania, Skalę Temperamentów L.L. Thurstone’a, Skalę Poszukiwania Wrażeń M. Zuckermana, Inwentarz Osobowości H.J. Eysencka. Przygotowano również Kwestionariusz dla rodzicówKwestionariusz ucznia własnej konstrukcji. Osiągnięcia szkolne mierzono za pomocą średniej ocen otrzymanych ze wszystkich przedmiotów oprócz sprawowania na zakończenie klasy siódmej oraz w pierwszym półroczu klasy ósmej. Wyniki badania pozwoliły sformułować następujące wnioski: najbardziej wyraźny związek wystąpił w przypadku osiągnięć szkolnych i poziomu intelektualnego badanych – niemal wszystkie współczynniki korelacji tych zmiennych okazały się statystycznie istotne. Zdecydowanie słabszy związek zaobserwowano między osiągnięciami szkolnymi a sprawnością w zakresie spostrzegania i koncentracji uwagi oraz sprawnością motoryczną. Widoczne tu było znaczne zróżnicowanie, szczególnie na tle środowiskowym (miasto – wieś). Zdecydowanie silniejszy związek wystąpił w grupie uczniów miejskich, wśród uczniów wiejskich związek ten był słaby i dotyczył tylko chłopców. Zanotowano zależność między wynikami szkolnymi a takimi właściwościami osobowości badanych jak: zapotrzebowanie na stymulację (głównie intelektualną), nominatywność (oprócz grupy chłopców na wsi), zrównoważenie (tylko w grupie chłopców), aktywność (tylko w grupie dziewcząt w mieście), neurotyczność (tylko w grupie chłopców w mieście przy zachowaniu odwrotnej zależności), ekstrawersja (wśród uczniów miejskich), ekstrawersja i skala kłamstwa (w grupie chłopców na wsi przy zachowaniu odwrotnej zależności). Związek z wynikami szkolnymi miały także niektóre zmienne społeczno-demograficzne: wykształcenie rodziców, wielodzietność rodziny, rozwód rodziców i szczególnie to, z kim mieszka dziecko. Nie bez znaczenia okazały się zainteresowania pozalekcyjne uczniów.

Deskryptory TESE: psychologia, efekt uczenia się, środowisko społeczno-kulturowe, osobowość, inteligencja
TESE descriptors: psychology, learning outcome, socio-cultural environment, personality, intelligence
Publikacje:
  • Wichrowski, A. (1996). Psychologiczne i społeczno-demograficzne korelaty powodzenia w nauce uczniów klas VIII. Psychologia Wychowawcza, 3, 232-240.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"