BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Psychologiczne konsekwencje doświadczeń terapeutycznych matek i ich dzieci
Instytucja:
Data: wrzesień 1994 – luty 1995
Badacz: Ewa Sokołowska
Abstrakt:

Celem badania było określenie odległych psychologicznych następstw prowadzenia przez matki rehabilitacji metodą Vojty dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym oraz determinant tych następstw. Analiza metodą katamnestyczną miała charakter badania klinicznego. Zastosowano wywiad ustrukturalizowany, elementy eksperymentu klinicznego oraz obserwację. Badaniem objęto siedem matek, których wiek wahał się od 25 do 44 lat, a wiek ich dzieci – od trzech do 5,3 lat. W momencie rozpoczęcia usprawniania metodą Vojty dzieci miały przeciętnie dziewięć miesięcy, przy czym każde dziecko w wieku sześciu miesięcy było już usprawniane (metodą Vojty lub inną). Wyniki badania pozwoliły określić konsekwencje psychologiczne doświadczeń terapeutycznych w następujących obszarach: ogólnym rozwoju psychoruchowym dziecka oraz rozwój ja (cielesnego, poznawczego i emocjonalnego) – stwierdzono zróżnicowany stan sprawności ruchowej oraz poziomu umysłowego dzieci, lecz wśród wspólnych właściwości funkcjonowania dzieci wyróżniono skłonność do przejawiania silnego protestu bądź oporu, niechęć do biernego poddania się dotykowi (dzieci najsilniej przeciwstawiały się próbom kierowania ich aktywnością ruchową), słabą kontrolę emocji, mało zróżnicowaną ekspresję emocjonalną, niewielką tolerancję na frustrację; kondycji psychicznej matki – zależała od aktualnego stanu dziecka (u dzieci zdrowych w momencie przeprowadzenia badania była ona wyraźnie lepsza niż u pozostałych matek) oraz przedmiotu koncentracji w toku rehabilitacji (na sobie, dziecku lub zadaniu); właściwościach wzajemnej więzi matki i dziecka – również zależały od przedmiotu koncentracji w trakcie rehabilitacji; w przypadku matek skoncentrowanych na sobie pojawiał się dystans odczuwany wobec dziecka i poczucie zagrożenia własnej osoby, w przypadku badanych skoncentrowanych na dziecku nawiązywana była silna więź emocjonalna z dzieckiem, a w przypadku matek skoncentrowanych na zadaniu pojawiała się równie silna więź, choć bardziej ochraniająca i kontrolująca.

Deskryptory TESE: terapia, psychologia, rodzice, choroba, upośledzenie
TESE descriptors: therapy, psychology, parents, illness, disability
Publikacje:
  • Sokołowska, E. (1996). Psychologiczne konsekwencje doświadczeń terapeutycznych matek i ich dzieci. Psychologia Wychowawcza, 3, 241-248.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"