Tytuł badania: |
Agresja wśród dzieci i młodzieży w opinii uczniów, nauczycieli i rodziców |
Instytucja: |
|
Data: |
1997 |
Badacz: |
Zofia Brańka |
Abstrakt: |
Celem badania było poznanie rozmiaru i nasilenia agresji wśród dzieci i młodzieży w środowisku miejskim, a także poznanie przyczyn, form i skutków tego zjawiska. Badaniem objęto 76 nauczycieli oraz 310 uczniów klas V-VII (w tym 158 dziewcząt i 152 chłopców) i ich rodziców. Wyniki badania ujawniły, że w badanej populacji bardziej nasilona od agresji fizycznej była agresja słowna. Niemal wszystkie formy agresji występowały częściej u chłopców niż u dziewcząt – z wyjątkiem kłócenia się i skarżenia. Jednocześnie uczniowie czuli się w szkole bezpiecznie, a swoich zachowań nie postrzegali jako szkodliwych. Ani nauczyciele, ani uczniowie i ich rodzice nie dostrzegali agresywnych zachowań u siebie, winy za występowanie w szkole agresji doszukiwali się u innych. |
Deskryptory TESE: |
przemoc, środowisko społeczno-kulturowe, miejsce zamieszkania, postawa, szkoła podstawowa, relacja nauczyciel – uczeń, relacja rodzice – szkoła, relacja rodzice – dziecko |
TESE descriptors: |
violence, socio-cultural environment, place of residence, attitude, primary school, teacher-student relation, parent-school relation, parent-child relation |
Publikacje: |
- Brańka, Z. (1998). Agresja wśród dzieci i młodzieży w opinii uczniów, nauczycieli i rodziców. W: J. Papież i A. Płukis (red.), Przemoc dzieci i młodzieży w perspektywie polskiej transformacji ustrojowej (s. 230-240). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
|