BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aktywność twórcza a problemy życiowe młodzieży w wieku dorastania
Data: 1995
Badacz: Paweł Biłous, Henryka Długosz-Biłous
Abstrakt:

Celem badania było sprawdzenie, czy i w jaki sposób aktywność twórcza młodzieży szkolnej wpływała na dostrzeganie i rozwiązywanie przez nich problemów życiowych. Badaniem objęto 121 uczniów (70 dziewcząt i 51 chłopców) uczęszczających do klas drugich liceum ogólnokształcącego, technikum chemicznego, zasadniczej szkoły zawodowej lub młodzieżowego domu kultury. Wiek badanych mieścił się w przedziale 16-17 lat. W badaniach wykorzystano ankietę na temat dziedzin, w których badani realizowali swoje pasje; kwestionariusz KANH (S. Popek, 1987) do pomiaru postaw twórczych/odtwórczych; testy twórczości do pomiaru płynności, giętkości i oryginalności myślenia twórczego; listę 100 trudności życiowych do pomiaru problemów życiowych badanych. Wyniki badania potwierdziły hipotezę na temat istotnego związku między aktywnością twórczą młodzieży a dostrzeganiem i rozwiązywaniem problemów życiowych. Osoby działające twórczo dostrzegały mniej problemów życiowych oraz inne ich rodzaje, a także rozwiązywały trudności życiowe w sposób bardziej oryginalny. Wysoki poziom giętkości i płynności myślenia twórczego sprzyjał dostrzeganiu większej liczby problemów życiowych, natomiast wysoki poziom oryginalności myślenia sprzyjał dostrzeganiu mniejszej ich liczby. Jednocześnie najbardziej oryginalne sposoby rozwiązywania problemów deklarowały osoby o wysokim poziomie wszystkich trzech cech myślenia twórczego.

Deskryptory TESE: zajęcia twórcze, uzdolniony uczeń, zachowania, psychologia, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, rozwiązywanie problemów
TESE descriptors: creative activities, gifted pupil, behaviour, psychology, secondary school, vocational school, problem solving
Publikacje:
  • Długosz-Biłous, H. i Biłous, P. (1999). Aktywność twórcza a problemy życiowe młodzieży w wieku dorastania. Kieleckie Studia Pedagogiczne i Psychologiczne, 12, 161-166.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"