Tytuł badania: |
Aktywność twórcza a problemy życiowe młodzieży w wieku dorastania |
Data: |
1995 |
Badacz: |
Paweł Biłous, Henryka Długosz-Biłous |
Abstrakt: |
Celem badania było sprawdzenie, czy i w jaki sposób aktywność twórcza młodzieży szkolnej wpływała na dostrzeganie i rozwiązywanie przez nich problemów życiowych. Badaniem objęto 121 uczniów (70 dziewcząt i 51 chłopców) uczęszczających do klas drugich liceum ogólnokształcącego, technikum chemicznego, zasadniczej szkoły zawodowej lub młodzieżowego domu kultury. Wiek badanych mieścił się w przedziale 16-17 lat. W badaniach wykorzystano ankietę na temat dziedzin, w których badani realizowali swoje pasje; kwestionariusz KANH (S. Popek, 1987) do pomiaru postaw twórczych/odtwórczych; testy twórczości do pomiaru płynności, giętkości i oryginalności myślenia twórczego; listę 100 trudności życiowych do pomiaru problemów życiowych badanych. Wyniki badania potwierdziły hipotezę na temat istotnego związku między aktywnością twórczą młodzieży a dostrzeganiem i rozwiązywaniem problemów życiowych. Osoby działające twórczo dostrzegały mniej problemów życiowych oraz inne ich rodzaje, a także rozwiązywały trudności życiowe w sposób bardziej oryginalny. Wysoki poziom giętkości i płynności myślenia twórczego sprzyjał dostrzeganiu większej liczby problemów życiowych, natomiast wysoki poziom oryginalności myślenia sprzyjał dostrzeganiu mniejszej ich liczby. Jednocześnie najbardziej oryginalne sposoby rozwiązywania problemów deklarowały osoby o wysokim poziomie wszystkich trzech cech myślenia twórczego. |
Deskryptory TESE: |
zajęcia twórcze, uzdolniony uczeń, zachowania, psychologia, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, rozwiązywanie problemów |
TESE descriptors: |
creative activities, gifted pupil, behaviour, psychology, secondary school, vocational school, problem solving |
Publikacje: |
- Długosz-Biłous, H. i Biłous, P. (1999). Aktywność twórcza a problemy życiowe młodzieży w wieku dorastania. Kieleckie Studia Pedagogiczne i Psychologiczne, 12, 161-166.
|