Tytuł badania: |
Aktywność strategiczna i wybrane wymiary stylu poznawczego uczniów gimnazjum i liceum a ich osiągnięcia szkolne |
Instytucja: |
|
Data: |
2003 |
Badacz: |
Ewa Czerniawska |
Abstrakt: |
Celem przeprowadzonych badań była odpowiedź na następujące pytania: Czy aktywność strategiczna uczniów (stosowanie powierzchniowych/głębokich strategii uczenia się z tekstów podręcznikowych oraz rodzaj sprawowanej kontroli strategicznej) wpływa na poziom ich osiągnięć szkolnych? Czy styl poznawczy zależność/niezależność od pola – wpływa na charakterystykę aktywności strategicznej? Czy występują w zakresie badanych zależności różnice rozwojowe? (Badanie I). Czy aktywność strategiczna uczniów (stosowanie powierzchniowych/głębokich strategii uczenia się z tekstów podręcznikowych oraz rodzaj sprawowanej kontroli strategicznej) wpływa na poziom ich osiągnięć szkolnych? Czy styl poznawczy – refleksyjność-impulsywność – wpływa na charakterystykę aktywności strategicznej? Czy występują w zakresie badanych zależności różnice rozwojowe? (Badanie II). Próba pierwszego badania liczyła 180 uczniów (w tym 89 gimnazjalistów oraz 91 licealistów). Do zebrania materiału posłużono się Kwestionariuszem Giętkości Strategicznej, Kwestionariuszem Uczenie się z tekstów podręcznikowych oraz Testem Ukrytych Figur. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że aktywność strategiczna wpływa na osiągnięcia szkolne uczniów. Wykazano, że głębokie przetwarzanie materiału było korzystne, z kolei chwiejna kontrola nie wspierała w uzyskiwaniu wysokich ocen. W drugim badaniu uczestniczyły 234 osoby. Finalnie do analizy zakwalifikowano wyniki 200 respondentów (w tym 100 gimnazjalistów oraz 100 licealistów). Do zebrania materiału wykorzystano Kwestionariusz Giętkości Strategicznej, Kwestionariusz Uczenie się z tekstów podręcznikowych oraz Kwestionariusz R-I. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że ostrożność i aktywność były pozytywnymi predyktorami osiągnięć u ankietowanych uczniów. Wykazano, że aktywność była pozytywnie związana z giętkością strategiczną oraz głębokim przetwarzaniem, z kolei negatywnie z chwiejnością. Negatywnie z chwiejnością okazała się również związana refleksyjność, która sprzyjała sztywności strategicznej. |
Deskryptory TESE: |
efekt uczenia się, proces uczenia się, rozwój poznawczy, uczeń, uczenie się, szkoła średnia, gimnazjum, postępy w nauce |
TESE descriptors: |
learning outcome, learning process, cognitive development, pupil, learning, secondary school, lower secondary, study progress |
Publikacje: |
- Czerniawska, E. (2006). Aktywność strategiczna i wybrane wymiary stylu poznawczego uczniów gimnazjum i liceum a ich osiągnięcia szkolne. Psychologia Rozwojowa, 2, 93-103.
|