BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Osiągnięcia uczniów w zakresie rozumienia, analizy i interpretacji tekstów kultury na przykładzie matury z języka polskiego
Instytucja:
Data: 2005
Badacz: Wioletta Kozak, Bożena Mlonka
Abstrakt:

Badanie miało na celu analizę rozumienia i interpretacji tekstów kultury zawartych w wypracowaniach maturalnych z języka polskiego. Analizie poddano 480 losowo wybranych prac maturalnych maturzystów z 2005 roku (240 prac z poziomu podstawowego i 240 prac z poziomu rozszerzonego) według następujących kryteriów realizacji standardów egzaminacyjnych: wiadomości i rozumienie; korzystanie z informacji (np.: rozpoznawanie bohaterów przytoczonego utworu, określenie funkcji i znaczenia bohaterów, umiejscowienie fragmentu utworu w całości dzieła, wskazanie opinii, odróżnienie opinii od faktów, poprawność rzeczowa); tworzenie informacji. Opracowanie wyników badania podzielono na część podstawową i rozszerzoną egzaminu maturalnego. Po analizie części podstawowej okazało się m.in., że maturzyści w pracach pisemnych nie odwołują się do całych tekstów literackich. W pracach przeciętnych i słabych czytanie odbywa się na poziomie znaczeń dosłownych. Zauważono małą świadomość kulturową wśród osób zdających egzamin maturalny na poziomie podstawowym. Biorąc pod uwagę poziom rozszerzony, stwierdzono m.in., że zdający rozumieją kontekst historyczny i historycznoliteracki oraz znają środki stylistyczne. Deficyty ujawniły się w zakresie: łączenia analizy z interpretacją, korekty własnego tekstu, umiejętności wykorzystania wiedzy w sposób sfunkcjonalizowany, potwierdzania stawianych hipotez interpretacyjnych.

Deskryptory TESE: egzamin, test standaryzowany, ewaluacja, płeć, matura europejska, nauki humanistyczne, polski
TESE descriptors: examination, standardised test, evaluation, gender, European Baccalaureate, humanities, Polish
Publikacje:
  • Kozak, W. i Mlonka, B. (2008). Osiągnięcia uczniów w zakresie rozumienia, analizy i interpretacji tekstów kultury na przykładzie matury z języka polskiego. Egzamin. Biuletyn Badawczy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, 16, 37-80.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"