BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Osiągnięcia uczniów zdolnych
Instytucja:
Data: [1999]
Badacz: Andrzej E. Sękowski
Abstrakt:

Celem badania było określenie motywacyjnych i poznawczych uwarunkowań osiągnięć uczniów zdolnych. Sformułowano następujące pytania badawcze: Czy istnieją istotne różnice w wynikach uzyskanych przez uczniów mających wyróżniające się osiągnięcia z matematyki, przedmiotów humanistycznych i muzyki (oddzielne porównania dla uczniów polskich i niemieckich)? Czy istnieją podobieństwa i odmienne tendencje w profilach wyników uzyskanych przez uczniów polskich i niemieckich? Czy istnieją statystycznie istotne różnice w poziomie zdolności twórczych werbalnych i wykonawczych pomiędzy uczniami należącymi do czterech wybranych grup? W badaniu wzięli udział polscy uczniowie dziesiątej i jedenastej klasy liceum (wiek badanych: 17-18 lat); uczniowie mieli szczególnie wysokie osiągnięcia muzyczne, humanistyczne i matematyczne. Licealistów podzielono na cztery grupy: uczniów z osiągnięciami matematycznymi (N = 30), humanistycznymi (N = 30), z sukcesami muzycznymi (N = 30); w ostatniej grupie znalazły się osoby o przeciętnych osiągnięciach (grupa kontrolna). Wyniki porównano z rezultatami badań prof. Kurta A. Hellera z Uniwersytetu Ludwika Maximiliana w Monachium. W badaniu polskim posłużono się takimi technikami jak: skala Matrix Ravena, Ogólny Test Klasyfikacyjny (S+R+P; do badania myślenia werbalnego, matematycznego i przestrzennego), Kwestionariusz Samooceny P. Sears, Test Anagramów, Test Zastosowań. Jeśli chodzi o niemieckich uczniów, osoby z humanistycznymi uzdolnieniami uzyskały znacznie lepsze wyniki w zakresie inteligencji werbalnej; osoby z uzdolnieniami matematycznymi wypadły lepiej pod względem inteligencji ilościowej. Polscy uczniowie o uzdolnieniach humanistycznych osiągnęli znacznie lepsze wyniki w zakresie kompetencji werbalnych. Osoby z grupy kontrolnej i z uzdolnieniami humanistycznymi osiągnęli wyższe (poziom istotności statystycznej) wyniki w zakresie kompetencji wykonawczych. Nie zaobserwowano różnic pod względem samooceny ogólnej wśród uczniów ze wszystkich grup i z obu krajów.

Deskryptory TESE: uzdolniony, uzdolniony uczeń, efekt uczenia się, inteligencja, Niemcy, osobowość, samoocena, postępy w nauce
TESE descriptors: gifted, gifted pupil, learning outcome, intelligence, Germany, personality, self-evaluation, study progress
Publikacje:
  • Sękowski, A.E. (2000). Osiągnięcia uczniów zdolnych. Lublin: TNKUL.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"