Abstrakt: |
Celem badania było określenie motywacyjnych i poznawczych uwarunkowań osiągnięć uczniów zdolnych. Sformułowano następujące pytania badawcze: Czy istnieją istotne różnice w wynikach uzyskanych przez uczniów mających wyróżniające się osiągnięcia z matematyki, przedmiotów humanistycznych i muzyki (oddzielne porównania dla uczniów polskich i niemieckich)? Czy istnieją podobieństwa i odmienne tendencje w profilach wyników uzyskanych przez uczniów polskich i niemieckich? Czy istnieją statystycznie istotne różnice w poziomie zdolności twórczych werbalnych i wykonawczych pomiędzy uczniami należącymi do czterech wybranych grup? W badaniu wzięli udział polscy uczniowie dziesiątej i jedenastej klasy liceum (wiek badanych: 17-18 lat); uczniowie mieli szczególnie wysokie osiągnięcia muzyczne, humanistyczne i matematyczne. Licealistów podzielono na cztery grupy: uczniów z osiągnięciami matematycznymi (N = 30), humanistycznymi (N = 30), z sukcesami muzycznymi (N = 30); w ostatniej grupie znalazły się osoby o przeciętnych osiągnięciach (grupa kontrolna). Wyniki porównano z rezultatami badań prof. Kurta A. Hellera z Uniwersytetu Ludwika Maximiliana w Monachium. W badaniu polskim posłużono się takimi technikami jak: skala Matrix Ravena, Ogólny Test Klasyfikacyjny (S+R+P; do badania myślenia werbalnego, matematycznego i przestrzennego), Kwestionariusz Samooceny P. Sears, Test Anagramów, Test Zastosowań. Jeśli chodzi o niemieckich uczniów, osoby z humanistycznymi uzdolnieniami uzyskały znacznie lepsze wyniki w zakresie inteligencji werbalnej; osoby z uzdolnieniami matematycznymi wypadły lepiej pod względem inteligencji ilościowej. Polscy uczniowie o uzdolnieniach humanistycznych osiągnęli znacznie lepsze wyniki w zakresie kompetencji werbalnych. Osoby z grupy kontrolnej i z uzdolnieniami humanistycznymi osiągnęli wyższe (poziom istotności statystycznej) wyniki w zakresie kompetencji wykonawczych. Nie zaobserwowano różnic pod względem samooceny ogólnej wśród uczniów ze wszystkich grup i z obu krajów. |