Abstrakt: |
Celem badania było określenie poziomu osiągnięć szkolnych dzieci uczęszczających do klas początkowych, a uprzednio poddanych diagnozie pod kątem poziomu ich przygotowania do nauki, czyli sprawdzenie trafności rokowań nauczycieli przedszkoli wobec przyszłych uczniów. Badanie przeprowadzono w dwóch etapach: 1) analiza diagnoz zrealizowanych przez nauczycieli przedszkolnych odnośnie 1176 uczniów po co najmniej pięciosemestralnym okresie nauki, w tym 867 uczniów ze Szczecina, 120 z Gorzowa i 189 ze szkół wiejskich w województwie zachodniopomorskim; 2) analiza dokumentów (w tym arkuszy ocen, dzienników lekcyjnych, opinii nauczycieli, orzeczeń psychologiczno-pedagogicznych) oraz wywiady z wychowawcami. W drugim etapie badania podstawową grupę badawczą stanowiły dzieci zagrożone zgodnie z diagnozą nauczycieli przedszkolnych ryzykiem trudności w nauce (grupa pierwsza), grupę kontrolną stanowiły losowo dobrane dzieci niezagrożone takim ryzykiem (grupa druga). Wyniki badania ujawniły duże zróżnicowanie w poziomie osiągnięć szkolnych dzieci z pierwszej i drugiej grupy badanych. Zróżnicowanie ocen otrzymywanych przez dzieci z obu grup utrzymywało się od pierwszej do trzeciej klasy szkoły podstawowej. 7,4% dzieci z grupy zagrożonej ryzykiem trudności w nauce doznało niepowodzeń dydaktycznych w postaci opóźnień formalnych (drugoroczność). W drugiej grupie nie zaobserwowano tego problemu. Wyniki badania pozwoliły również stwierdzić, że bardziej zagrożone ryzykiem trudności w nauce były dzieci ze środowisk wiejskich niż dzieci ze środowisk wielkomiejskich. |