BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Osiągnięcia w nauce uczniów w klasach początkowych (w kontekście diagnoz z okresu poprzedzającego edukację szkolną)
Instytucja:
Data: [2000]
Badacz: Wiesława Rempel
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu osiągnięć szkolnych dzieci uczęszczających do klas początkowych, a uprzednio poddanych diagnozie pod kątem poziomu ich przygotowania do nauki, czyli sprawdzenie trafności rokowań nauczycieli przedszkoli wobec przyszłych uczniów. Badanie przeprowadzono w dwóch etapach: 1) analiza diagnoz zrealizowanych przez nauczycieli przedszkolnych odnośnie 1176 uczniów po co najmniej pięciosemestralnym okresie nauki, w tym 867 uczniów ze Szczecina, 120 z Gorzowa i 189 ze szkół wiejskich w województwie zachodniopomorskim; 2) analiza dokumentów (w tym arkuszy ocen, dzienników lekcyjnych, opinii nauczycieli, orzeczeń psychologiczno-pedagogicznych) oraz wywiady z wychowawcami. W drugim etapie badania podstawową grupę badawczą stanowiły dzieci zagrożone zgodnie z diagnozą nauczycieli przedszkolnych ryzykiem trudności w nauce (grupa pierwsza), grupę kontrolną stanowiły losowo dobrane dzieci niezagrożone takim ryzykiem (grupa druga). Wyniki badania ujawniły duże zróżnicowanie w poziomie osiągnięć szkolnych dzieci z pierwszej i drugiej grupy badanych. Zróżnicowanie ocen otrzymywanych przez dzieci z obu grup utrzymywało się od pierwszej do trzeciej klasy szkoły podstawowej. 7,4% dzieci z grupy zagrożonej ryzykiem trudności w nauce doznało niepowodzeń dydaktycznych w postaci opóźnień formalnych (drugoroczność). W drugiej grupie nie zaobserwowano tego problemu. Wyniki badania pozwoliły również stwierdzić, że bardziej zagrożone ryzykiem trudności w nauce były dzieci ze środowisk wiejskich niż dzieci ze środowisk wielkomiejskich.

Deskryptory TESE: efekt uczenia się, kształcenie integracyjne, edukacja przedszkolna, szkoła podstawowa, trudności w nauce
TESE descriptors: learning outcome, inclusive education, pre-primary education, primary school, learning difficulty
Publikacje:
  • Rempel, W. (2001). Osiągnięcia w nauce uczniów w klasach początkowych (w kontekście diagnoz z okresu poprzedzającego edukację szkolną). Studia Pedagogica Universitatis Stetinensis, 2, 121-133.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"