BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Osiągnięcia z informatyki uczniów gimnazjów
Instytucja:
Data: 2008 – 2010
Badacz: Ryszard Gmoch, Janusz Nowak
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu osiągnięć uczniów gimnazjum w zakresie informatyki (TIK) oraz rozstrzygnięcie, czy płeć, miejsce zamieszkania i rodzaj testu były czynnikami różnicującymi poziom wiadomości i umiejętności informatycznych gimnazjalistów. W badaniu zastosowano test wiadomości (40 pytań wielokrotnego wyboru z czterema możliwościami odpowiedzi) w dwóch wersjach (A i B), połączony z kwestionariuszem ankiety, oraz test praktyczny (siedem zadań). Maksymalnie można było uzyskać 40 punktów z testu wiadomości i 30 punktów z testu praktycznego, czyli łącznie 70 punktów. Badaniem objęto 960 trzecioklasistów kończących naukę w 18 gimnazjach w województwie opolskim. Do dalszej analizy zakwalifikowano wyniki 789 uczniów, którzy rozwiązali zarówno test wiadomości (wersja A – 51,1%, wersja B – 48,9%), jak i test praktyczny, w tym 400 dziewcząt (50,7%) i 389 chłopców (49,3%). Uczniowie prezentowali zadowalający poziom wiadomości i umiejętności informatycznych. Średni wynik badanych wyniósł 45,25 pkt, przy czym najczęściej uzyskiwano wynik z przedziału 51-60 pkt (30,2%), następnie zaś z przedziału 41-50 pkt (28,6%). Z testu wiadomości uzyskany wynik wyniósł średnio 24,93 pkt dla testu A i 24,01 pkt dla testu B, najczęściej wyniki uczniów mieściły się w przedziale 26-30 pkt (wersja A – 29,5%, wersja B – 31,6%). Uczniowie najlepiej opanowali wiedzę z zakresu korzystania z internetu, następnie z zakresu zagadnień podstawowych, korzystania z edytora tekstu i na końcu – korzystania z arkusza kalkulacyjnego. W teście praktycznym uczniowie uzyskiwali najczęściej wyniki z najwyższego przedziału 26-30 pkt (30,7%). Można było zatem stwierdzić, że gimnazjaliści znacznie lepiej poradzili sobie z testem praktycznym niż z testem wiadomości. Analiza wyników pod kątem płci badanych nie wykazała istotnych statystycznie różnic między dziewczętami i chłopcami. Chłopcy uzyskiwali średnio nieco wyższe wyniki w testach (45,53 pkt) niż dziewczęta (44,98 pkt), jednak różnica ta nie przekraczała 0,8%. Największe różnice wystąpiły w przypadku przedziału 51-60 pkt, gdzie przeważali chłopcy (34,4% w stosunku do 26%), oraz przedziału najwyższego 61-70 pkt, gdzie przeważały dziewczęta (10,3% w stosunku do 6,7%). Jednocześnie to dziewczyna uzyskała najwyższy zanotowany wynik – 69 pkt. Rozważając miejsce zamieszkania uczniów, stwierdzono istotną dysproporcję w uzyskanych wynikach między uczniami uczęszczającymi do szkół opolskich i uczniami gimnazjów wiejskich (na korzyść tych pierwszych). Różnica ta była najbardziej wyraźna w teście praktycznym.

Deskryptory TESE: informatyka, komputer, efekt uczenia się, płeć, gimnazjum, obszar miejski, obszar wiejski, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: computer science, computer, learning outcome, gender, lower secondary, urban area, rural area, ICT
Publikacje:
  • Nowak, J. i Gmoch, R. (2012). Osiągnięcia z informatyki uczniów gimnazjów – wyniki badań i ich analiza. Nowa Szkoła, 1, 29-47.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"