BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ankieta w szkole
Data: styczeń 1997
Badacz: Iza Desperak, Katarzyna Grzelak, Dariusz Lufniak, Aneta Sokołowska, Małgorzata Woźniak
Abstrakt:

Celem ankiety było poznanie opinii uczniów o szkole (m.in. relacjach uczeń – uczeń, uczeń – nauczyciel), a także oszacowanie skali takich zjawisk jak: palenie papierosów, picie alkoholu oraz zażywanie narkotyków przez młodzież. W anonimowej ankiecie wzięło udział 82 uczniów szkoły podstawowej (73,9% ogółu) oraz 49 uczniów liceum ogólnokształcącego (60,5% ogółu). 39,7% uczniów szkoły podstawowej oraz 16,3% licealistów zadeklarowało, że lubią szkołę, 8,2% uczniów szkoły podstawowej oraz 20,4% liceum ogólnokształcącego stwierdziło, że szkoły nie lubią. 28,8% respondentów ze szkoły podstawowej oraz 4,1 z liceum zadeklarowało, że w szkole czują się świetnie, 67,1% uczniów z SP oraz 34,7% z LO w szkole czuło się dobrze. 21,9% ankietowanych z SP i 49% z LO uznało, że ich samopoczucie w szkole jest takie sobie. Do dobrego samopoczucia uczniów przyczyniają się: koledzy (73,2% wskazań uczniów szkoły podstawowej oraz 12,2% licealistów), mili nauczyciele (28% uczniów z SP), uczenie się nowych rzeczy (14,6% SP oraz 12,2% LO), ciekawe lekcje (12,2% SP), miła atmosfera (9,8% SP, 18,4% LO). W opinii 31,7% uczniów SP ich nauczyciele są fajni, zdaniem 17,1% – mili oraz sympatyczni, według 11% – dobrzy, tyle samo osób stwierdziło, że ich nauczyciele są weseli i zabawni. Negatywne określenia nauczycieli wymieniane przez uczniów szkoły podstawowej to: nerwowi, spięci (3,7%), krzykliwi (3,7%) oraz niesprawiedliwi (3,7%); inne negatywne określenia podało 23,3% osób. Respondenci z obu grup największym zaufaniem darzą rodziców (55,7%), kolegów (43,5%) oraz resztę rodziny (30,5%). Wychowawcy cieszą się niewielkim zaufaniem uczniów (6,9% wszystkich wskazań, w tym: 7,3% uczniów z SP oraz 6,1% z LO). W opinii ankietowanych wychowawca powinien przede wszystkim pomagać w rozwiązywaniu problemów (22,4% wskazań z LO), dbać o klasę i opiekować się nią (13,4% wskazań z SP), rozmawiać z uczniami (12,2% wskazań z LO i 7,3% z SP). Licealiści oczekują od dyrekcji placówki przede wszystkim: organizowania wycieczek i zielonych szkół (20,4%), utworzenia palarni (16,3%), dobrego zarządzania szkołą (12,2%), kupowania pomocy dydaktycznych (12,2%) oraz dbania o uczniów (12,2%). Uczniowie szkoły podstawowej chcieliby, żeby ich dyrektorzy: organizowali wycieczki i zielone szkoły (17,1%), dobrze zarządzali szkołą (11%), organizowali dyskoteki i inne rozrywki (8,5%). Wśród wszystkich ankietowanych: 26% paliło papierosy (17,2% codziennie), 39,7% piło alkohol (w tym 4,6% codziennie). 11 osób przyznało się do brania narkotyków (8,4% ogółu).
 

Deskryptory TESE: ankieta, postawa wobec szkoły, relacja nauczyciel – uczeń, relacja dorosły – dziecko, nauczyciel, dyrektor szkoły, ocena uczących się
TESE descriptors: questionnaire, attitude towards school, teacher-student relation, adult-child relation, teacher, headteacher, evaluation of students
Publikacje:
  • Desperak, I. (2000). Ankieta w szkole. Kwartalnik Pedagogiczny, 3-4, 97-128.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"