BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ośrodki dokształcania i doskonalenia kadr w systemie edukacji zawodowej dorosłych
Data: 1997
Badacz: Tadeusz Aleksander
Abstrakt:

Przedmiotem badania było funkcjonowanie wybranych ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego w południowej Polsce. Badaniem objęto łącznie 155 placówek tego typu. 8,9% z nich powstało przed 1950 rokiem, 46,6% w latach 1951-1989, 44,5% zaś – w latach 1990-1996. 43,3% badanych instytucji było samowystarczalnych finansowo, 24,9% było dotowanych przez państwo, 4% państwo dotowało tylko częściowo, a 7,8% placówek sponsorowały inne firmy. 13,8% instytucji posiadało tylko jedną salę, 8% dwie, 31% trzy, 10% cztery, a 47,2% pięć sal i więcej. 34,6% placówek miało siedzibę we własnych budynkach, 45,7% prowadziło działalność we własnych salach, użytkowanych także przez inne firmy. 19,7% instytucji, które wzięły udział w badaniu, wynajmowało sale do celów kształcenia i dokształcania od innych placówek, np. od spółdzielni mieszkaniowej, administracji samorządowej i in. 24% badanych ośrodków zatrudniało do pięciu pracowników, 10% od sześciu do 10, 27,4% od 11 do 50, 20,8% od 51 do 100, 17,8% ponad 100 pracowników. 35,8% placówek posiadało własne księgozbiory fachowe, tzn. zawierające książki i czasopisma zawodowe. Najczęściej stosowanymi formami dokształcania i doskonalenia zawodowego były: kursy (blisko 80% wskazań), studia zawodowe (około 7%), seminaria (ponad 50%), odczyty (20%), konferencje i sympozja (ponad 30%), doradztwo i poradnictwo (blisko 20%), targi i pokazy (5%), sprzedaż książek i czasopism (6%). Programy kształcenia i dokształcania były opracowywane w połowie placówek przez samych pracowników. W przypadku 24,9% ośrodków programy zostały narzucone przez instytucję zwierzchnią, bez możliwości wprowadzania żadnych zmian. W 75,3% placówek odbywały się egzaminy specjalizacyjne; organizowano w nich także egzaminy na tzw. uprawnienia dodatkowe. Wśród badanych ośrodków 37,7% kształciło i dokształcało robotników, nauczycieli i lekarzy, 24,3% inżynierów, 3,6% kadrę kierowniczą, 34,1% różne grupy i kategorie zawodowe. 8% badanych placówek kształciło do 100 osób, 5,8% od 101 do 200, 15% od 201 do 500, 20,1% od 501 do 1000, 22% od 1001 do 2000, 28,8% ponad 2000.

Deskryptory TESE: edukacja dorosłych, kształcenie i szkolenie zawodowe, doskonalenie zawodowe w toku pracy, pracodawca, pracobiorca, praca, rynek pracy, zarządzanie zasobami
TESE descriptors: adult education, vocational education and training, in-service training, employer, employee, labour, labour market, management of resources
Publikacje:
  • Aleksander, T. (1999). Ośrodki dokształcania i doskonalenia kadr w systemie edukacji zawodowej dorosłych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Pedagogiczne, 27, 145-164.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"