BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O studiowaniu zaocznie
Data: [1990]
Badacz: Lidia Jasińska
Abstrakt:

Przedmiotem badania była opinia młodzieży na temat studiów zaocznych oraz plany z nimi związane. Badaniem objęto absolwentów klas trzecich i czwartych jednego z liceów ogólnokształcących w Legnicy. Wyniki ankiety wykazały, że badani kojarzyli osobę studiującą zaocznie „z osobą w średnim wieku uzupełniającą wykształcenie” (50%) i „z kimś pracowitym, ale niezbyt zdolnym” (40%). 10% uczniów uznało, że prestiż studiów zaocznych był równie wysoki, co studiów dziennych, około 80% postrzegało studia zaoczne jako mniej prestiżowe i łatwiejsze (głównie ze względu na okrojony program nauczania – 60% wskazań), od studiów dziennych. Zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej („Monitor Polski” 1989, nr 3) zmieniające zasady rekrutacji na studia zaoczne i tym samym otwierające je dla osób młodych (19 lat) i niepracujących młodzież odbierała jako wynik zmniejszenia limitów przyjęć na studia dzienne (70%) oraz dalszej demokratyzacji przyjęć na studia (20%). Większość badanych łączyła plany edukacyjne ze studiami zaocznymi tylko w przypadku, gdyby nie dostała się na studia dzienne (75%). Wśród zalet zaocznego trybu studiów uczniowie wymienili mniejsze obciążenie stresem (50%) i większą swobodę w dysponowaniu własnym czasem (40%), postrzegając ten typ studiów za odpowiedni dla indywidualistów, choć 12% uznało, że dzięki dużemu wkładowi własnej pracy studia zaoczne wzbogacają wiedzę i osobowość. Wybór studiów dziennych badani uzasadniali przede wszystkim obawą przed izolacją towarzyską (40 wypowiedzi), tym, że tylko studia dzienne zapewniają wszechstronny rozwój (25 wypowiedzi), i przeświadczeniem, że młodzież powinna studiować stacjonarnie (20 wypowiedzi). Połowie badanych studia dzienne kojarzyły się z urozmaiconym, pełnym przygód życiem studenckim, po którym wiele się spodziewali. 1/3 uczniów odrzucała studia zaoczne ze strachu przed przedwczesną dorosłością, którą narzucać by miała ta forma studiowania. 3/4 badanych przyznało, że brakowałoby im wewnętrznej dyscypliny do pokonywania trudności związanych ze zdobywaniem wiedzy w ramach studiów zaocznych. 10 uczniów otwarcie stwierdziło, że rodzice nie byliby zadowoleni z wyboru takiej formy dalszego kształcenia.

Deskryptory TESE: studia wyższe, szkoła średnia, postawa, uczeń, kariera szkolna
TESE descriptors: higher education course, secondary school, attitude, pupil, school career
Publikacje:
  • Jasińska, L. (1990). O studiowaniu zaocznie. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 8, 316-317.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"