BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Obraz granicy funkcji kształtowany w czasie studiów matematycznych
Instytucja:
Data: 1993 – 1997
Badacz: Małgorzata Przeniosło
Abstrakt:

Celem badań była charakterystyka obrazu granicy funkcji kształtowanego podczas studiów matematycznych. Badaniami objęto łącznie 21 grup i 325 studentów studiów matematycznych, którzy zaczynali studia oraz kończyli kurs analizy matematycznej. Na podstawie badania próbowano przede wszystkim zidentyfikować skojarzenia, wyobrażenia oraz intuicje związane z pojęciem granicy, a także świadomość ich związków z innymi pojęciami matematycznymi. Na podstawie wniosków z badania studentów pierwszego roku próbowano wypracować sposoby korygowania i rozwijania rozumienia pojęcia granicy w czasie studiów. Posłużono się metodą analizy prac pisemnych, wywiadu indywidualnego, a także obserwacji uczestniczącej. Na podstawie zebranego materiału wyróżniono sześć kluczowych elementów każdego z wyróżnionych obrazów: otoczenia – najbardziej operatywne ze wszystkich skojarzeń, ujawnione w obrazach 10% studentów; dążenie wartości – pojawiło się w obrazach 16% badanych; dążenie wykresu – wystąpiło u 34% studentów; musi być określona – 18% badanych; wartość – element ten przyjmowało za granicę funkcji w punkcie 9% badanych; schematy – obraz reprezentowany przez 13% studentów. Pod koniec studiów ujawniło się bardzo niewiele skojarzeń indywidualnych, pozapojęciowych, co świadczy o korekcyjnej roli studiów matematycznych w kształtowaniu pojęcia granicy.

Deskryptory TESE: rozumowanie, rozumienie, wiedza, matematyka, studia wyższe, student
TESE descriptors: reasoning, comprehension, knowledge, mathematics, higher education course, student
Publikacje:
  • Przeniosło, M. (1999). Obraz granicy funkcji kształtowany w czasie studiów matematycznych. Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Seria 5. Dydaktyka Matematyki, 21, 123-128.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"