Obserwuj
Tytuł badania: |
Nowa formuła egzaminu gimnazjalnego – strata czy zysk dla przedmiotów przyrodniczych? |
Instytucja: |
|
Data: |
2010 |
Badacz: |
Elżbieta Tyralska-Wojtycza |
Abstrakt: |
Celem badania było omówienie kształtu nowej formuły egzaminu (a zwłaszcza sprawdzanych w jego trakcie wiadomości i umiejętności) w porównaniu ze starą formą. Badanie opracowano na podstawie obowiązującej od 2009 r. podstawy programowej kształcenia ogólnego, zatwierdzonej przez MEN 23 grudnia 2008 r. Badaczka scharakteryzowała: udział zadań otwartych z przedmiotów przyrodniczych w dotychczasowych arkuszach egzaminacyjnych, znaczenie zadania zamkniętego w dziewięciu edycjach egzaminu gimnazjalnego, wątpliwość, czy zastosowanie tylko zadań zamkniętych w arkuszach egzaminacyjnych pozwoli sprawdzać umiejętności złożone, jaki wpływ będzie miała nowa formuła egzaminu na zaangażowanie nauczycieli i uczniów w ich pracę, jaki może być bilans zysków i strat dla przedmiotów przyrodniczych w nowej formule egzaminu gimnazjalnego. Wyniki badania nie stanowią analizy wszystkich aspektów nowej formuły egzaminu gimnazjalnego, ale na ich podstawie sformułowano wniosek, że nowa formuła egzaminu nie powinna wpływać negatywnie na rangę przedmiotów przyrodniczych w pracy szkoły. |
Deskryptory TESE: |
egzamin, ewaluacja, nauczyciel, wsparcie dla nauczycieli, organ doradczy, geografia, fizyka, biologia, chemia, matematyka |
TESE descriptors: |
examination, evaluation, teacher, support for teachers, advisory body, geography, physics, biology, chemistry, mathematics |
Publikacje: |
- Tyralska-Wojtycza, E. (2010). Nowa formuła egzaminu gimnazjalnego – strata czy zysk dla przedmiotów przyrodniczych? W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Teraźniejszość i przyszłość oceniania szkolnego (s. 557-567). Kraków: Grupa Tomami
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.