BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nowa matura w świetle badań
Instytucja:
Data: 1995
Badacz: Klemens Stróżyński
Abstrakt:

Celem badania było określenie efektów ujednolicenia kryteriów oceniania prac maturalnych z historii i biologii. Na podstawie ankiet rozesłanych do nauczycieli i przewodniczących komisji egzaminacyjnych w województwach leszczyńskim, gorzowskim, konińskim, pilskim, zielonogórskim i poznańskim próbowano określić: stopień społecznej akceptacji wobec proponowanych zmian; wiedzę nauczycieli o nowej maturze; zakres innowacji w decyzjach przewodniczących komisji egzaminacyjnych, związanych z nową maturą; wykorzystanie przez nauczycieli nowych narzędzi, dzięki którym zamierzano zobiektywizować ocenianie prac maturalnych. Przeanalizowano łącznie 677 ankiet od członków komisji egzaminacyjnych. Na ich podstawie stwierdzono, że we wszystkich województwach niepopularne było kodowanie prac zamiast wpisywania imienia i nazwiska maturzysty. Prawie wszyscy egzaminatorzy we wszystkich województwach stosowali podwójne recenzje prac. Niewielki był udział nauczycieli z innych szkół w komisjach egzaminacyjnych, dotyczył co piątej badanej szkoły. Od połowy do trzech czwartych placówek objętych badaniem podjęło działania zmierzające do ujednolicenia zestawów pytań różnych klas jednej szkoły podczas egzaminu ustnego. W kilku szkołach wprowadzono także inne zmiany w zakresie egzaminu ustnego w porównaniu z rokiem ubiegłym, na przykład: korzystanie z tekstów źródłowych (historia), rozpoznawanie preparatów, korzystanie z mikroskopu (biologia), test gramatyczny bez słownika (języki obce). Szkoła w Koninie wprowadziła nowe kryteria oceniania podczas egzaminu ustnego. Większość nauczycieli sprzeciwiła się zewnętrznemu ocenianiu matur. Nie stwierdzono, by nauczyciele w znacznym stopniu negowali kodowanie prac maturalnych. Nauczyciele nie sprzeciwiali się również, by osoby z innych szkół zasiadały w komisjach egzaminacyjnych. Większość respondentów chciałaby, aby ujednolicono zróżnicowane tematy maturalne w różnych typach szkół; mniej niż jedna czwarta badanych opowiedziała się za ujednoliceniem, około 10% nie miało zdania na ten temat. Mniej niż 2% nauczycieli przyznało, że nie wiedzą zupełnie nic na temat Nowej Matury. Nauczyciele biologii w większości korzystali z nowych kryteriów oceniania, wśród nauczycieli historii nowe kryteria nie spotkały się z tak znaczną akceptacją. Biolodzy najwyżej ocenili zastosowanie algorytmów, nie było takich kryteriów, które większość respondentów chciałaby zmienić. Historycy z kolei upomnieli się, by kryteria oceniania były jak najwcześniej udostępniane szkołom.

Deskryptory TESE: historia, biologia, egzamin, egzamin ustny, egzamin pisemny, ocenianie, przejście ze szkoły średniej do wyższej
TESE descriptors: history, biology, examination, oral examination, written examination, marking, transition from upper secondary to higher education
Publikacje:
  • Stróżyński, K. (1996). Nowa matura w świetle badań. Edukacja i Dialog, 2, 39-46.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"