BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nowa Matura. Zielone światło
Data: [1996]
Badacz: Zbigniew Cielątkowski, Bolesław Niemierko, Barbara Przychodzeń
Abstrakt:

Celem badania było m.in. sprawdzenie reakcji środowiska oświatowego na projekt nowej formuły egzaminu dojrzałości i organizację ośrodków egzaminacyjnych. Zastosowano ankietę Jaka powinna być Nowa Matura (46 pytań zamkniętych, sześć otwartych) opracowaną przez gdański zespół Nowej Matury. Do analizy wybrano 1000 ankiet z 1400 nadesłanych z poszczególnych regionów Polski. Wśród wylosowanych było 63% nauczycieli, 23% dyrektorów szkół, 8% doradców i konsultantów metodycznych, 2% wizytatorów. 46% pracowało w LO, 39% w średnich szkołach zawodowych. 48% miało staż pracy w komisjach egzaminacyjnych do 10 lat, 31% 10-20 lat, 20% 20-30 lat. Wśród 1000 badanych było 213 polonistów i 155 matematyków. 51% badanych opowiedziało się za maturą wewnętrzną i zewnętrzną, 29% uznało, że wystarczy matura zewnętrzna, 22% nie chciało pomiaru wewnętrznego, ale nie akceptowało też w pełni obecnej formuły matur. Według 96% badanych matura powinna być egzaminem państwowym, według 86% uprawniać do ubiegania się o wstęp na wyższe uczelnie, według 75% być egzaminem na studia. 83% stwierdziło, że powinna sprawdzać osiągnięcia z zakresu podstawy programowej, 71% – że powinna kłaść większy nacisk na umiejętności niż wiadomości, 70% – że powinna sprawdzać stosowanie wiadomości i umiejętności w praktyce. 66% stwierdziło, że powinna obejmować wyłącznie przedmioty ogólnokształcące. 62% nie chciało, by do matury przystępowali wszyscy abiturienci szkoły średniej. Maturę wewnętrzną widziano głównie jako egzamin na jednym poziomie wymagań – 55% badanych. Uważano, że powinna się składać z części pisemnej i ustnej – 81%, obejmować przedmioty obowiązkowe i wybrane przez zdającego – 88%. Jako obowiązkowe widziano język polski – 99% badanych, język obcy – 76%; jako do wyboru – historię – 90%, biologię – 90%, fizykę – 89%, geografię – 87%, chemię – 86%, matematykę – 74%, informatykę – 65%. Matura wewnętrzna powinna się odbywać po zakończeniu cyklu kształcenia wedug 64% badanych, wyniki powinny być zapisywane w skali ocen szkolnych – 55%, od ustalonych ocen abiturientom powinno przysługiwać odwołanie do wyższych instancji – 59%. 47% było za całkowitą niezależnością szkolnych komisji edukacyjnych, 29% akceptowało nadzór regionalnych ośrodków egzaminacyjnych, 28% kuratorów oświaty. 73% uważało, że matura wewnętrzna powinna być warunkiem dopuszczenia do matury zewnętrznej prowadzonej przez regionalne ośrodki egzaminacyjne. 54% chciało, aby matura zewnętrzna miała jeden poziom wymagań. 89% stwierdziło, że w sytuacji wyboru poziomu powinien decydować abiturient przez przystąpieniem do egzaminu. 78% poparło część obowiązkową i do wyboru. Jako obowiązkowe wskazywano język polski – 96% badanych, język obcy – 79%; przedmioty do wyboru wskazywano jak przy maturze wewnętrznej, dodając język obcy. 68% chciało, by wybór przedmiotów był w pełni zgodny z kierunkiem studiów, 67% – by wynik zapisywano w skali punktowej. 94% uważało, że matura zewnętrzna powinna dawać prawo wstępu na uczelnie bez egzaminów wstępnych. Badani widzieli potrzebę powołania centralnego ośrodka egzaminacyjnego, który wypracowałby procedury egzaminacyjne – 96%, zorganizował system zatwierdzania materiałów – 93%, system kontroli przebiegu i jakości egzaminów – 88%, nadawałby uprawnienia egzaminatorom maturalnym – 85%. Regionalne ośrodki egzaminacyjne miałyby rozpowszechniać wymagania w regionie – 96%, prowadzić szkolenia dla nauczycieli – 92% (wśród innych zadań ROE w pytaniu otwartym 33% również wskazało szkolenia), opracowywać materiały egzaminacyjne – 84%, powoływać komisje przedmiotowe – 85%, organizować i nadzorować ich pracę – 87%, rekrutować kandydatów na egzaminatorów – 81%, tworzyć własny system analizowania wyników – 71%.

Deskryptory TESE: egzamin, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, egzamin wstępny, egzamin pisemny, egzamin ustny, przejście ze szkoły średniej do wyższej, reforma szkolnictwa
TESE descriptors: examination, secondary school, vocational school, entry examination, written examination, oral examination, transition from upper secondary to higher education, educational reform
Publikacje:
  • Karulak, K. (1997). Nowa Matura. Zielone światło. Głos Nauczycielski, 4, 4.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"