Abstrakt: |
Celem badania było poznanie wpływu środowiska i wykształcenia rodziców na sprawność fizyczną studentów medycyny. Badaniem objęto 280 studentów (114 mężczyzn, 176 kobiet) I-III roku Wydziału Lekarskiego Akademii Medycznej w Bydgoszczy, odbywających tygodniowo dwie godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego; mężczyźni – wiek 18-24 lata (średnia 20,7), wzrost 163,3-194,3 cm (średnia 178,35 cm), masa ciała 53-98 kg (średnia 71,81 kg); kobiety – wiek 18-26 lat (średnia 20,66), wzrost 150,3-179,7 cm (średnia 164,28), masa ciała 43,7-78,5 kg (średnia 57,07 kg). Zmierzono zwinność, moc i siłę, wytrzymałość i ruchomość kręgosłupa w płaszczyźnie strzałkowej. Badanych podzielono na grupy według kryterium miejsca zamieszkania – wieś, miasto do 100 tys. mieszkańców, miasto powyżej 100 tys. mieszkańców; wykształcenia ojców – zawodowe (bez matury), średnie, wyższe. Stwierdzono, że badani pochodzący z różnych grup społeczno-środowiskowych cechowali się podobnymi wynikami; mężczyzn z miast do 100 tys. mieszkańców cechowała największa średnia wyniku skoku w dal z miejsca (różnica istotna statystycznie), wyniki pozostałych prób nie różnicowały grup, nieznacznie wyższe wyniki uzyskali studenci ze wsi; kobiety cechowały zbliżone średnie wielkość ogólnej sprawności fizycznej, studentki ze środowisk wiejskich miały wyższe wyniki w zakresie wytrzymałości i gibkości, a niższe – zwinności; średnie wielkości grup studentów wydzielonych według kryterium wykształcenia ojca nie różnicowały ich, studenci mający ojców o wykształceniu zawodowym osiągali najwyższe średnie pomiaru czasu biegu zwinnościowego, nieznacznie niższe wyniki pozostałych prób (poza rzutem piłką lekarską); grupy studentek również cechowały zbliżone średnie, studentki mające ojców o wykształceniu zawodowym osiągały najniższe średnie pomiary czasu biegu zwinnościowego, nieznacznie wyższe wyniki pozostałych prób testu. Stwierdzono, że zaobserwowane różnice można potraktować jako tendencje zróżnicowania; selekcja na studia medyczne w Polsce występuje najostrzej w środowiskach wiejskich oraz w rodzinach, w których rodzice mają wykształcenie zawodowe. |