Abstrakt: |
Przedmiotem badania był wpływ wybranych czynników systemu rodzinnego na osiągnięcie dojrzałości szkolnej przez dziecko sześcioletnie. W badaniu uczestniczyło 100 sześciolatków obu płci, uczęszczających do pięciu losowo wybranych przedszkoli w Gdańsku. Na podstawie wyników w pierwszym etapie sformułowano pięciostopniową skalę dojrzałości szkolnej: bardzo dobra, dobra, dostateczna, wystarczająca i niewystarczająca. Do dalszego etapu zakwalifikowano dzieci o niewystarczającej (grupa A) i bardzo dobrej (grupa B) dojrzałości szkolnej. W każdej z obu grup znalazło się po 30 sześciolatków. Posłużono się następującymi metodami badawczymi: określającą poziom rozwoju intelektualnego, testem Ravena, testem Zabawa z Kosmatkiem, Testem Organizacji Grafopercepcyjnej H. Stanucci, a także badaniem lekarskim do określenia poziomu sprawności i wydolności fizycznej. Do zbadania właściwości systemu rodzinnego sześciolatków wykorzystano kwestionariusz dotyczący: rodzaju systemu rodzinnego, wielkości rodziny i wykształcenia rodziców. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że rodzaj systemu rodzinnego (tj. rodzina pełna albo niepełna) ma istotny wpływ na osiągnięcie przez dziecko dojrzałości szkolnej. W badanej populacji aż 20% dzieci z grupy A wychowywało się w rodzinie niepełnej (w grupie B było to około 3% przedszkolaków). W obu grupach była taka sama liczba jedynaków. Optymalnym jednak systemem rodzinnym dla osiągnięcia przez dzieci dojrzałości szkolnej to rodzina czteroosobowa (z dwójką dzieci). Zbyt duża wielkość rodziny wystawia dziecko na wiele bodźców, które mogą stanowić dla niego obciążenie i jednocześnie przeszkodę w osiągnięciu dojrzałości szkolnej. W grupie A 40% dzieci pochodziło z rodzin, w których rodzice mieli wykształcenie niższe, ponad 50% średnie, a tylko około 10% wyższe. W grupie B było tylko około 2% rodziców z wykształceniem niższym, 50% z wykształceniem średnim, około 50% z wykształceniem wyższym. Dane te pokazują, że na dojrzałość szkolną sześciolatka duży wpływ ma właśnie wykształcenie obojga rodziców – im jest ono wyższe, tym lepiej dziecko jest przygotowane do rozpoczęcia nauki w szkole. |