BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Słuch muzyczny jako warunek sukcesu w uczeniu się mowy rosyjskiej
Data: październik 1994
Badacz: Sylwia Burnicka
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie, czy słuch muzyczny ma wpływ na postępy w nauce mowy obcojęzycznej. Badaniem objęto osoby uczące się języka rosyjskiego: wybrane losowo klasy siódme – 28 uczniów oraz ósme – 29 uczniów ze Szkoły Podstawowej w Szczecinie. Do analizy posłużono się wynikami 16 uczniów z klasy siódmej i 18 z ósmej (czterech uczniów o bardzo wysokich predyspozycjach słuchowych, sześciu – o wysokich, 10 – o średnich, 14 – o niskich), a także 34 uczniów klas V-VIII Państwowej Szkoły Muzycznej nr 1 w Warszawie (32 o bardzo wysokich predyspozycjach słuchowych, dwóch o wysokich). W badaniu wykorzystano technikę ankiety; prześledzono ponadto przebieg procesu przyswajania mowy przez badanych. Dodatkowo zgromadzono od nauczycieli przedmiotów dane o predyspozycjach słuchowych oraz wymowie, akcentuacji i intonacji języka rosyjskiego u respondentó. Na podstawie analizy korelacji potwierdzono hipotezę o zależności między stopniem opanowania tych umiejętności językowych a predyspozycjami słuchowymi. Zgodnie z uzyskanymi wynikami sformułowano następujące wnioski: dobry słuch pomaga w kształtowaniu umiejętności mówienia w języku rosyjskim, nawyków rozumienia mowy rosyjskiej, wspiera kształtowanie umiejętności czytania głośnego, umożliwia różnicowanie dźwięków mowy rosyjskiej i ojczystej oraz warunkuje przygotowanie narządów artykulacyjnych do produkcji głosek rosyjskich.

Deskryptory TESE: uczeń, szkoła podstawowa, nauczanie języków obcych, umiejętność mówienia, rosyjski, postępy w nauce
TESE descriptors: pupil, primary school, foreign language teaching, oral skills, Russian, study progress
Publikacje:
  • Burnicka, S. (1999). Słuch muzyczny jako warunek sukcesu w uczeniu się mowy rosyjskiej. Języki Obce w Szkole, 1, 35-40.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"