Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie, czy słuch muzyczny ma wpływ na postępy w nauce mowy obcojęzycznej. Badaniem objęto osoby uczące się języka rosyjskiego: wybrane losowo klasy siódme – 28 uczniów oraz ósme – 29 uczniów ze Szkoły Podstawowej w Szczecinie. Do analizy posłużono się wynikami 16 uczniów z klasy siódmej i 18 z ósmej (czterech uczniów o bardzo wysokich predyspozycjach słuchowych, sześciu – o wysokich, 10 – o średnich, 14 – o niskich), a także 34 uczniów klas V-VIII Państwowej Szkoły Muzycznej nr 1 w Warszawie (32 o bardzo wysokich predyspozycjach słuchowych, dwóch o wysokich). W badaniu wykorzystano technikę ankiety; prześledzono ponadto przebieg procesu przyswajania mowy przez badanych. Dodatkowo zgromadzono od nauczycieli przedmiotów dane o predyspozycjach słuchowych oraz wymowie, akcentuacji i intonacji języka rosyjskiego u respondentó. Na podstawie analizy korelacji potwierdzono hipotezę o zależności między stopniem opanowania tych umiejętności językowych a predyspozycjami słuchowymi. Zgodnie z uzyskanymi wynikami sformułowano następujące wnioski: dobry słuch pomaga w kształtowaniu umiejętności mówienia w języku rosyjskim, nawyków rozumienia mowy rosyjskiej, wspiera kształtowanie umiejętności czytania głośnego, umożliwia różnicowanie dźwięków mowy rosyjskiej i ojczystej oraz warunkuje przygotowanie narządów artykulacyjnych do produkcji głosek rosyjskich. |